Breaking News

Sunday, December 29, 2013

Umur Persaraan Di Lanjutkan ke 70 Atau 80?

http://3.bp.blogspot.com/-DJjxcWopHaM/TpA6Mw0VLMI/AAAAAAAAB5k/pHgBs3almck/s400/umur%2Bbersara%2B60%2Btahun.JPG
Krisis Persaraan

Umur Persaraan Di Lanjut kan?


Umur persaraan bakal dilanjut kan lagi? Ini lah bayangan apa yang bakal berlaku. Umur persaraan kakitangan awam di negara ini pada ketika ini adalah  55, 58 atau 60 tahun. Dan kini apabila tuntutan kos sara hidup yang semakin tinggi, ada bayangan umur persaraan ini bakal dilanjutkan? Hmm..mungkinkah ianya bakal menjadi 70 atau 80 tahun.Wah ini sudah kritikal!!!!

Krisis Persaraan Dunia 

 

Satu tinjauan yang dibuat oleh agensi berita antarabangsa Associated Press (AP) mendapati krisis persaraan global kini semakin membebankan pekerja. Krisis tersebut telah menyebabkan kebanyakan pekerja terpaksa bekerja sehingga melebihi umur persaraan yang ditetapkan iaitu pada umur 65 hingga 70 tahun ataupun lebih.

Tanggungjawab Keluarga Vs Persaraan


Secara amnya kita melihat krisis persaraan ini adalah sesuatu yang sangat serius. Cuma rasanya ada sesuatu yang tidak kena apabila ibu atau bapa kita terpaksa bekerja sehingga umur 70 atau 80 untuk menanggung keluarga atau diri mereka sendiri. Ini kerana kitaran hidup sudah haywire. 

Naluri manusia perlukan kitaran hidup dan tangggungjawab yang berbeza. Pada waktu kecil kedua ibu bapa kita yang bekerja untuk menyara keluarga. So secara logiknya, apabila si anak sudah dewasa, pastinya tugas menyara kedua ibu bapa adalah terletak pada anak-anak. Inilah waktu dan ketika mereka perlu berehat. 

Dan sekiranya umur persaraan bakal dilanjutkan, perlu ada kajian yang mendalam tentang keperluan dan tanggungjawab semua pekerja. Apakah bentuk kualiti hidup yang kita perlukan?

15 comments:

  1. dah tua pun masih bekerja lagi kan...

    ReplyDelete
  2. Biar betol nih! Jangan ikut negara lain tapi ikutlah keperluan sebenar. Tuntutan agama juga jgn dilupakan.

    ReplyDelete
  3. Menggeletar kepala lutut nak gi keja umur 70 thn..level of productivity????..eemmmm....and peluang pekerjaan utk anak2 muda mungkin tipis juga sbb acik2 sekelian x pencen2...huhu

    ReplyDelete
  4. semakin tertutuplah peluang pekerjaan untuk golongan muda.. :(
    menabung hotlink dan transitions.. :D

    ReplyDelete
  5. asal bukan negara kita yg buat mcm tu, tak ke naye budak2 lepasan U bnyak menganggur sbb xde peluang pekerjaan? hmmmm

    ReplyDelete
  6. macam xlogik je umur 70 - 80 nak ulang alik kerja lagi... baik duk umah layan cucu cicit...

    ReplyDelete
  7. mcm mana mrk nak wat keje dgn daya ingatan yg makin berkurang . Klu pilihan tu ok ler .

    ReplyDelete
  8. Ermm... idah masih dalam proses menyediakan diri, kewangan dan sebagainya... untuk tujuan pencen awal... tak mampu rasanya nak kerja sampai umur 55 tahun.. inikan pula nak sampai 70 tahun.. ermm tak ada maknanya... Insyaallah... semuga dipermudahkan...

    ReplyDelete
  9. Mcm dah x cukup orang je yg nk bekerja smpai dilanjutkan umur smpi ke peringkat spt itu.. asalkan jngn nyanyuk pulak dah lah... wallahualam..

    ReplyDelete
  10. adoiii..masa tu nak menaip pun da gigil...mata pun da rabun

    ReplyDelete
  11. Alahai...itu ke solusi yg terbaik eh? Kenapa mesti kena kerja sampai 70thn? Kalau camtu sepanjang hayat dok membayar hutang je kan, betul tak kak?

    ReplyDelete
  12. susah pula utk golongan muda nanti..

    ReplyDelete
  13. Kalau sampai 70, 80 memang sampai tualah bekerja.

    ReplyDelete
  14. memang tak berpeluang laa kami yang muda2 ni nanti nak bekerja, lepas tu jangan tanya kenapa ramai yang menganggur T_T

    ReplyDelete

Designed By