Breaking News

Friday, January 10, 2014

Cuaca Sejuk Melampau Melanda New York!!!

AS terus beku
Beberapa bangunan dilitupi salji hingga menghentikan segala operasi.

Serangan Cuaca Sejuk Di New York!!!


Kalau sebelum ini, beberapa negara di uji Allah dengan pelbagai musibah, AS juga tidak ketinggalan. Penduduk Amerika Syarikat (AS) diberi amaran supaya bersiap sedia menghadapi suhu paling sejuk sehingga mencecah -16 Celcius sejak tempoh 40 tahun.

Terbaru, angin sejuk yang melanda Minnesota telah mencapai paras bahaya, i.e -50 darjah Fahrenheit. Cuaca ini cukup sejuk. Ianya mampu membuatkan kulit yang terdedah diserang radang dingin dalam masa hanya lima minit. Sehingga kini beberapa kematian telah direkodkan. Antaranya 6 di Michigan, 4 di Indiana, 3 di Wisconsin, 2 di Illinois dan 1 di Missouri.
 
Thumb 9775
Beberapa kawasan di Amerika Syarikat telah mengalami suhu paling sejuk dalam beberapa tahun ini apabila Vortex Kutub dari Kanada, memasuki Midwest dan merebak ke negeri-negeri yang lain 
 
 
 
 
Berpuluh-puluh ribu orang masih sengsara apabila jana kuasa di Illinois dan Indiana masih belum berfungsi sepenuhnya akibat daripada serangan ribut salji pada hujung minggu. Cuaca sejuk yang melampau sememangnya merbahaya untuk mereka.

16 comments:

  1. sejuknya...dah rasa pakai aircond pulak kan...kalau berterusan boleh memudaratkan tu

    ReplyDelete
  2. kita yang takda salji pun dah sejuk time-2 angin timur ni..hihi apatah dorang yg dilanda salji..mesti lg sjuk kan

    ReplyDelete
  3. Siksa yg paling terasa bila brjln dlm sejuk ni ialah pernafasan kita.. ibarat masukkan kepala di peti sejuk beku & bernafas didlmnya.. tngok berapa lama lubang hidung dpt bertahan.. inikan pula berjln dgn suhu mcm tu di sana.. mmg tersgtlah siksanya...

    ReplyDelete
  4. pakai baju berlapis2 pun belum tentu give total comfort

    ReplyDelete
  5. macam dalam filem pulak rasanya..

    ReplyDelete
  6. -50 ? sejuk betul tu.. semoga keadaan pulih seperti biasa.. tabung seua tak muncul pula..

    ReplyDelete
  7. Kesejukan di negara kita pun saya tak tahan, inikan pula nak ke negara luar. Wah, beku lagi tu.

    ReplyDelete
  8. Iskhh kesiannya... semuga mereka tabah hadapi dugaan ini...

    ReplyDelete
  9. Nak isi tabung nuff...menyorok lak dia...

    ReplyDelete
  10. memang sejuk sangat dah tu..harap mereka tabah

    ReplyDelete
  11. sekarang ni hampir semua negara mengalami perubahan cuaca melampau dan fenomena lain...termasuk malaysia yang mengalami banjir, hujan, angin kuat dan sebagainya...sekarang ni memang tengah kemuncak ribut yang dengar kata mungkin berlanjutan sehingga mac...doa jela pada Allah swt supaya keadaan beransur pulih dan kita semua dilindungi...kuasa Allah swt...

    ReplyDelete

Designed By