Breaking News

Thursday, January 2, 2014

Inikah Jurang Pendapatan Di Malaysia!!!

 Embedded image permalink
Jurang Pendapatan Di Antara Rakyat Malaysia (Source)

Jurang Pendapatan Di Malaysia


Bila kita go thru my twitter punya timeline tengahhari tadi, agak terkejut bila tengok status kat atas. Status tersebut adalah mengenai jurang pendapatan diantara mereka yang berada (kaya) dan kurang berada (miskin) di Malaysia. Status ini di ambil dari report yang dikeluarkan oleh Worldbank Data. 

Kalau berdasarkan graphic diatas, malaysia menduduki tangga ke tiga berdasarkan status ketidaksamaan diantara golongan kaya dan miskin di Malaysia di Asia sementara ke 39 di dunia.  Jurangnya agak tinggi. Dan yang agak mengejutkan apabila jurang pendapatan di Malaysia adalah lebih teruk daripada negara-negara lain di Asia termasuk Thailand, Filiphina dan Indonesia. Ini bermaksud mereka yang kaya adalah terlalu kaya manakala mereka yang kurang kaya atau miskin adalah terlalu miskin. Ketidaksamaan yang ketara. Hmmm!!!

21 comments:

  1. nasib bek x dapat no 1 ..
    hehehe
    tekena jgk msia
    tekenal dgn prospek lain :D

    ReplyDelete
  2. hmmmm.. yg kaya bertambah kaya.. yang miskin.. errrmm jangan dilupakan

    ReplyDelete
  3. hanya mampu geleng kepala..... T_T

    ReplyDelete
  4. ramai lagi orang yang tak bernasib baik kat negara kita ni. Yang mampu tu, tolong2 la orang2 kita yang tak mampu ni ye.

    ReplyDelete
  5. selama ni duk ingat negara jiran yang mempunyai jurang pendapatan yang melampau, rupanya negara kita pon tersenarai.. hehehe

    ReplyDelete
  6. ini tidak adil bagi org miskin.. dh misin bertambah miskin yg kaya brtambah kaya..

    ReplyDelete
  7. Oh tersenarai juga ye.. yang kaya & miskin adalah org malaysia.. yg tengah2 dah diambil oleh warga asing... wallahualam..

    ReplyDelete
  8. malaysia selalu tersenarai yg negatif dan positif..xda berkecuali langsung..hehehehe..

    ReplyDelete
  9. yg kaya makin kaya, yg miskin makin miskin.

    ReplyDelete
  10. Susah jugak kalau jadi menteri ni Raudzah....nk mikiau macamana nak kurangkan peratusan tu....patutkah yg miskin terus ditindas?

    ReplyDelete
  11. Sedihnya. Negara-negara jiran tak setinggi kita pun.

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah.. masih aman.. ngehhhhh :p

    ReplyDelete
  13. mmg sgt2 xadil..hurmm tlg la turun kn blk harga segalanya..mcm mane laa bg org berpendapatan rendah?same2 la pikir..

    ReplyDelete
  14. geleng kepala je tengok statistik tu..yang kaya terus kaya, kesian pula pada yang miskin

    ReplyDelete
  15. puteri isi tabung untuk suki, ada burung biru je malam ni

    ReplyDelete

Designed By