Breaking News

Monday, January 27, 2014

Inilah Beban Hutang Rakyat Malaysia

Info Grafik
Beban Hutang Rakyat Malaysia

Fakta Mengenai Beban Hutang Rakyat Malaysia


Pada tahun 2013, terdapat peningkatan sebanyak 20% berbanding 2012, bagi mereka yang mendapatkan khidmat kaunseling untuk menguruskan beban hutang. Kebanyakan daripada mereka terdiri daripada kumpulan berpendapatan RM4000 dan ke bawah.

5 Penyumbang Utama Kepada Beban Hutang


1. Perancangan Kewangan Yang lemah
2. Kos Perubatan Yang Tinggi
3. Gagal Dalam Perniagaan
4. Hutang Kad Kredit
5. Hilang Pekerjaan

Peratus Beban Hutang Berdasarkan Umur


Mereka yang berumur 41 tahun ke atas adalah merupakan kumpulan terbesar. (42.4%)

Peratus Beban Hutang Berdasarkan Jantina


Lelaki adalah mereka yang dibebani beban hutang yang tinggi berbanding wanita dengan peratusan sebanyak 63.35%.

16 comments:

  1. hidup rakyat malaysia mmg majoriti akan berhutang.. loan kereta, loan rumah.. nak tak nak kene berhutang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exactly Fiza...ini yang berlakuapabila income tak sepadankan...

      Delete
  2. berhutang mmg sedap,namun nak membayornya tu...aduhai

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Itulah harapan semua rakyat malaysia kan Nasuha..tapi apakan daya...

      Delete
  4. kite terpakse berhutang.....lg2 dgn kos sara idup skrg ni.....gaji tak naik2...kesian kan?

    ReplyDelete
  5. Satu lagi masalah sbb beban hutang bertambah kerana kena tipu.. bnyk penipuan spt dlm internet & org ramai yg mudah percaya. Buat pinjaman & laburkan pada group scam.. kena tipu & terduduk tanggung hutang... kesian juga...

    ReplyDelete
  6. lelaki berhutang adalah kerana wanita.. hihihihi

    ReplyDelete
  7. dgn tuhan pun kita banyak hutang.. renung-renungkan lah..

    ReplyDelete
  8. entah la, memang pening klau hutang banyak ni..moga dijauhkan dri brhutang..:)

    ReplyDelete
  9. kdg2 berhutang tu kerna terpaksa... nk beli rumah, kereta & macam2 keperluan lain lagi, nk tunggu duit sejelepuk gitu mmg lama lah !

    ReplyDelete
  10. Sebab tulah okje tak mo bukak bakery Raudzah sebab takut menyumbangkan percent kat situ hehe

    ReplyDelete
  11. kadang kadang tak boleh nak elak dari berhutang kan

    ReplyDelete
  12. Punca teratas ialah perancang kewangan yang lemah dan kos rawatan perubatan... Mari bersama kita beri kesedaran tentang manfaat takaful sebagai instrumen perancangan yang mantap kerana menyediakan dana tersedia bila berlaku musibah tanpa perlu berhutang, menyediakan simpanan untuk pendidikan anak dan persaraan...

    Untuk info berkaitan pelan PruBSN Takaful yang komprehensif boleh sms or whatsapp 0128698066

    ReplyDelete

Designed By