Inilah Pencipta Asal Peta Dunia

Piri Reis 

Piri Reis,  Pencipta Asal Peta Dunia


Suatu ketika dulu kita pernah berkongsi cerita mengenai kisah menarik peta dunia di Blog Santai Bloglist. Sebenarnya pada yang belum tau, peta dunia tertua ada disimpan di Muzium Semitik di Harvard, Amerika Syarikat. Ia adalah kepingan tanah liat yang dibuat oleh masyarakat Babilona bertarikh 2500 sebelum Masihi. 

Itu yang direkodkan. Namun semalam kita terbaca kisah ilmuan Islam dan reka cipta mereka yang tidak diiktiraf. Dan salah seorang daripadanya adalah Piri Reis yang berbangsa Turki. Beliau adalah pencipta awal peta dunia yang lengkap yang dibuat pada tahun 1513. Para satelit barat yang melihat peta tersebut yang dibuat diatas sepotong kulit rusa berukuran 90×65 centimeter memang sangat teruja kerana ianya digambarkan begitu lengkap dan terperinci. 

Peta Dunia Nukilan Piri Ries

Peta Dunia Lengkap Dan Terperinci


Hasil perbandingan dengan apa yang mereka saksikan dari angkasa menggunakan satelit sangat mirip. Biarpun lengkap dan terperinci, hasil kerja beliau tidak diktiraf kerana yang terlihat jelas didalam peta tersebut adalah kawasan Laut Timur Tengah. Sementara kawasan lain seperti benua Afrika dan Amerika sangat berbeza. 

Namun peredaran zaman dan teknologi telah membuktikan apa yang tertera di peta kuno milik Piri Ries adalah sangat menyamai peta dunia yang ada pada ketika ini. Namun kisah ini hanyalah tinggal cerita. Nama Piri Ries hanyalah sebuah rekod dibelakang tabir.

Comments

  1. fuyoo dahsyat kan .. lukis kat stu ja

    ReplyDelete
  2. selalu macam tu..kalau orang islam yang buat mesti tak diiktiraf..

    ReplyDelete
  3. Mmg hebat.. perintis kpd ilmu dunia kini tetapi sayang jasanya dipandang sepi...

    ReplyDelete
  4. Hebatnya ilmuan Islam kan Raudzah...tp mcm biasalah...selalu ditindas...

    ReplyDelete
  5. Mmg hebat...itulah bkti kehebatan pncipta manusia

    ReplyDelete
  6. baru aiza tahu mengenai sejarah peta dunia selepas membaca entri ini..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat