Breaking News

Tuesday, January 14, 2014

Misteri Batu Bernyawa

http://files.abovetopsecret.com/files/img/id527be26e.jpg
Trovants : Batu Bernyawa

Batu Bernyawa Bergerak


Trovants, sejenis batu bernyawa, adalah salah satu tarikan di Romania. Uniknya batu tersebut, ia bukan sahaja boleh membesar bahkan boleh bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain.Trovants dipercayai terbentuk hasil daripada kejadian gempa bumi sejak enam juta tahun yang lalu.

 http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/f7/66/5b/f7665b57453dbe29bb4164df1fe5ab52.jpg
Trovants, Batu Bernyawa

Batu Bernyawa Membesar


Saintis percaya proses tumbesaran trovants berlaku hasil tindakbalas beberapa faktor seperti kandungan garam mineral dan air. Dalam keadaan semulajadi, Trovants akan membesar ketika terkena air. Saiznya boleh mencecah sehingga enam ke 10 meter atau lebih. Biarpun pelbagai teori muncul mengenai kejadian unik ini, namun tiada satu teori pun yang disahkan sehingga kini.

 
Trovants, Batu Bernyawa

Bentuk Batu Bernyawa


Bentuk batu bernyawa ini juga menarik. Ada yang mirip akar pokok, bulat, elips dan juga menyerupai angka lapan. Penduduk tempatan dikatakan telah menyedari kehadiran batu aneh itu lebih daripada 100 tahun lalu. Sebahagiannya digunakan sebagai bahan pembinaan.

14 comments:

  1. Batu bernyawa tu 'bisu' , ok lah..tapi kalau boleh cakap huh memang menakutkan !

    ReplyDelete
  2. macam comel pun ada bntuk batu tu..

    ReplyDelete
  3. indahnya ciptaan allah..unik..tp klu nmpk batu yg jalan depan tb mau tb alri xckup kaki nnti hehehe

    ReplyDelete
  4. comel dan unik bentuk batu tue...itulah kebesaran Allah swt...

    ReplyDelete
  5. seramnya kalau berdiri kat sebelah batu bernyawa tu pada waktu malam..

    ReplyDelete
  6. haaa betul kak aiza..macam seram je..hehe

    ReplyDelete
  7. ini mesti species kepala batu nie..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  8. Boleh ada batu mcm tu ye... subhanallah..
    2x ikea.. :D

    ReplyDelete
  9. Tiada yg mustahil jika itu kehendakNya...

    ReplyDelete
  10. kuasa Allah.. batu nie mmg unik dan cantik...

    ReplyDelete
  11. nmpk seram lah... done nuffnang yer

    ReplyDelete

Designed By