Breaking News

Friday, January 3, 2014

Sambutan Tahun Baru Haram?

http://static.ibnlive.in.com/pix/slideshow/01-2014/new-year-2014/5-new-year-2014.jpg 
Sambutan Tahun Baru 2014

Sambutan Tahun Baru Haram?


Beberapa negara telah mengambil keputusan untuk mengharamkan sambutan tahun baru kerana jelas bertentangan dengan hukum Islam. Sambutan tahun baru seringkali dikaitkan dengan pelbagai aktiviti maksiat.

 Tolak sambut tahun baharu
Jemaah Di Arab Saudi

Sambut Tahun Baru Cara Islam?


Arab Saudi adalah salah satu negara yang mengharamkan sambutan tahun baru kerana mereka menggunakan kalendar Islam. Mereka juga berpendapat sambutan ini bertentangan dengan ajaran Islam kerana ketika meraikan sambutan ini berlakunya pergaulan diantara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim. 

Di Daghestan dan Azerbaijan, beberapa pergerakan Islam turut mengeluarkan kenyataan mengharamkan sambutan itu untuk melindungi umat Islam daripada kemurkaan Allah.

Haram Merayakan Tahun Baru

p/s: Tak dapat dinafikan sambutan tahun baru yang kita raikan sekarang memang agak menyimpang. Mungkin ada baiknya aktiviti sambutan ini diperhalusi sebab yang hadir meraikankannya hampir 90% adalah orang Islam. So tak salah kalau pengisiannya dipenuhi dengan pelbagai aktiviti kerohanian. Ianya lebih segar dan bermanafaat. Disamping tu bolehlah mengurangkan aktiviti-aktiviti yang kurang baik yang selalu dikaitkan dengan sambutan tahun baru ni.


1. Rahsia Blogger Malaysia
2. Bahaya Untuk Rakyat Malaysia  
6. Ramai Yang Tak Tahu Rahsia Ni!!!
7. Kenapa Ramai Yang Nak Tau Pasal Ni?

20 comments:

  1. dalam hal begini,elok kita berpaksikan pada agama..kalau dah dah di sahkan haram,seeloknya akan datang,jangan lagi di adakan sambutan.elok kita adakan majlis2 agama atau tahlil dsb.

    ReplyDelete
  2. btul..smbutan tak salah..tpi disebabkan ade aktiviti tah hape2 yg tak bermoral mjadikan smbutan tu haram gitewww

    ReplyDelete
  3. sebaiknya kita gantikan dengan alternatif.. dengan ceramah dan sebagainya

    ReplyDelete
  4. setuju sangat.. pengisian sambutan tu yang kadang kala bertentangan dgn ajaran Islam. Saya lagi suka duduk rumah dpd kluar ikut event2 sambutan tahun baru ni. Sama gak dgn sambutan kemerdekaan.

    ReplyDelete
  5. kita nak sambut rasanya tak salah tapi cara kita sambut tu kena la cara yang betul kan..:)

    ReplyDelete
  6. alhmdulillah..universiti timm buat qiamullail sempena thun bru..

    ReplyDelete
  7. mana yang baik patut kita ikut :)

    ReplyDelete
  8. Setuju sgt jika diharamkan.

    ReplyDelete
  9. mmg tiap2 tahun kita sambut tahun baru dengan aktiviti yg agak lagha. tp itu pun terletak kat tgn individu itu sendiri gak. nak sambut dgn aktiviti lagha ke atau pun dgn cara yg lebih berfaedah. bergantung.

    ReplyDelete
  10. Assalam
    Subhanallah. Kini jelas kelihatan ya, fitrah kebaikan sudah mula menolak amalan - amalan yang tidak menepati. Nampaknya kaedah agama semakin di pilih.

    ReplyDelete
  11. Kalau ada majlis2 ilmu yg mengajak kita melakukan perkara2 yg di tuntut agama...mungkin lebih baik. Wallahualam

    ReplyDelete
  12. seeloknya ianya disambut secara islam..mungkin boleh diadakan majlis-majlis ilmu..

    ReplyDelete
  13. tak salah sambut tahun baru cuma cara kita sambut dengan aktiviti yang tak berfaedah tu yang perlu diubah

    ReplyDelete
  14. Betul tu. Tahun baru Islam takda pula beriya nk sambut. Ish3.

    ReplyDelete
  15. Menyambut tahun baru mengikut kalender Masihi pun dah bersalahan sbb ia secara tak langsung mengikut tarikh kelahiran Jesus dalam Christian.. tp apakan daya.. harap ia sekadar tanda utk kita bersedia sha dgn kehidupan masa kini dgn lebih baik.. mmg x perlu nak sambut smpi gila2 happening.. astagfirullah..

    ReplyDelete
  16. Sambut dengan bacaan doa akhir dan mula tahun.

    ReplyDelete
  17. betul tu, kalau sambut pun pastu banyak berlakunya perkara tak baik, berlakunya maksiat...baik tak payah disambut, elok laa duduk rumah je...tahun baru islam lagi best sambut :)

    ReplyDelete
  18. yang jadi masalah bukan harinya,tapi perbuatannya itu,sangat-sangat jauh dari kebaikan

    ReplyDelete
  19. baguslah kalau di haramkan,uangku bisa irit nih hehe...

    ReplyDelete

Designed By