Breaking News

Sunday, February 2, 2014

7 Gambar Letusan Gunung Sinabung Yang Korbankan 14 Penduduk


Letusan Gunung Sinabung 

Letusan Gunung Sinabung Korbankan 14 Penduduk


Gunung Sinabung di daerah Karo, Sumatera Utara, meletus lagi. Kali ini lebih hebat menyebabkan sekurang-kurangnya 14 orang maut dan tiga orang cedera terkena awan panas daripada letusan gunung berapi tersebut pada hari Sabtu.


Letusan Gunung Sinabung 

Letusan Gunung Sinabung 

Menyaksikan Letusan Gunung Sinabung

Mangsa Letusan Sunung Sinabung


Mereka yang terkorban termasuk beberapa pelajar sekolah menengah, mahasiswa universiti, seorang guru dan seorang wartawan yang pergi ke desa itu untuk melihat keadaan Gunung Sinabung dari jarak dekat. Pasukan menyelamat menemui mangsa-mangsa kejadian tersebut bergelimpangan di kawasan ladang dan di atas jalan raya. 


Letusan Gunung Sinabung 

Letusan Gunung Sinabung 

Gunung Berapi Aktif

Gunung Sinabung Aktif


Apabila gunung berapi Sinabung meletus pada tahun 2010, sekurang-kurangnya dua orang terbunuh dan 30,000 yang lain telah dipaksa berpindah. Sebelum 2010, Sinabung tidak pernah meletus sejak 400 tahun. Ia merupakan salah satu kira-kira 130 gunung berapi aktif di Indonesia. Biarpun diketegorikan sebagai aktif kekerapannya tidak boleh dijangka.


18 comments:

  1. mujurlah negara kita tiada gunung berapi...Alhamdulillah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Bunda..Alhamdulillah kita semua jauh dari dugaan macam ni..

      Delete
  2. Seram lak tengok gunung berapi nie kan..huhu

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Tulah Muz...asap dia tebal giler...berapa bayak karbon yang dilepaskan ke udara kan..

      Delete
  4. kesian tengok.
    rumah-rumah habis musnah.
    mujur la malaysia jauh xde gunung berapi..gunung je ade :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahamdulilah Nik..tapi memang kesian pun..boleh bayangkan dia oarng rentung kena lahar gunung berapi tu...

      Delete
  5. yg peliknya mereka masih nak menetap di kawasan tu kan..

    ReplyDelete
  6. Astagfirullah.. sungguh gerun melihatnya apa tah lagi klu berada di sana...

    ReplyDelete
  7. bersyukur lahir di Malaysia. Takde gunung berapi, takde gempa bumi. Tapi pelik jugak kematian sebab accident lagi banyak dari negara lain yang ada gempa bagai. hoho.
    salam.

    ReplyDelete
  8. naseb baek negara kita ini takde gempa bumi..hoho

    ReplyDelete
  9. Subhanalllah...sungguh besar kuasamu. Kalau saya berada di sana, mahu juga terpaku melihatnya!

    ReplyDelete
  10. bahaya betul..tapi orang kata tanah tanih di kwasan gunung berapi ni susbur untuk tanaman kan?

    ReplyDelete
  11. semoga semuanya dilindungi oleh Allah.. setiap musibah pasti ada hikmah di sebaliknya..

    ReplyDelete

Designed By