Breaking News

Saturday, February 15, 2014

Awas: Risiko Cuaca Panas

http://www.putrajaya.gov.my/graphics/news/cuaca_panas.jpeg
Risiko Cuaca Panas

Risiko Cuaca Panas


Cuaca panas yang melanda negara sejak tiga minggu yang lalu memberi risiko yang tinggi kepada kesihatanCuaca panas yang melampau ini memberi tekanan kepada tubuh manusia mengakibatkan serangan sakit kepala, keletihan, lemah tumpuan, pening, lemah otot atau kekejangan, mual dan muntah. Pada tahap kritikal cuaca panas boleh mengakibatkan serangan Strok Haba yang boleh membawa maut.

Kumpulan Berisiko Tinggi


1. Mereka yang bekerja diluar dan terdedah secara lansung kepada cahaya matahari.
2. Golongan dewasa yang berusia 40 tahun ke atas
3. Pesakit darah tinggi, jantung, kencing manis dan penyakit kelenjar tiroid. 
4. Kanak-kanak berusia dibawah lima tahun.

Cara Kurangkan Risiko Cuaca Panas


1. Memperbanyakkan minum air kosong dan minuman isotonik untuk mengganti garam serta mineral yang hilang ketika berpeluh. Jika kebiasaannya kita minum seliter air setiap hari, ketika cuaca panas kita semua disaran minum antara satu setengah dan dua liter,
2. Banyakkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran, 
3. Kerap mandi untuk menyejukkan badan, 
4. Elakkan mengadakan aktiviti di luar rumah. Sekiranya perlu berada di luar gunakan krim pelindung cahaya matahari untuk melindungi kulit dari terbakar.
5. Makanlah dalam "portion" yang kecil. Makanan yang dimakan dalam "portion" yang kecil akan lebih mudah dicerna. Elakkan makanan yang mengandungi protein yang tinggi, kerana makanan tersebut akan meningkatkan suhu panas dalam tubuh.
6. Pakailah pakaian yang berwarna putih atau terang. Ini akan membantu memantulkan cahaya matahari. Pakaian yang bewarna gelap akan menyerap haba panas.
5. Makanlah makanan yang ringan, hindari makan dengan porsi besar. Makan lebih sering dengan porsi kecil akan lebih mudah dicerna. Hindari pula makanan dengan protein tinggi, karena makanan tersebut makan meningkatkan panas dalam tubuh.
6. Kenakan pakaian dengan warna yang putih atau terang. Ini akan membantu memantulkan cahaya matahari. Pakaian bewarna gelap justru akan menyerap panas.
- See more at: http://inioke.com/Berita/4175-10-Tips-Menghadapi-Tingginya-Temperatur-Udara-dan-Cuaca-Panas.html#sthash.IifQdU8j.dpuf

26 comments:

  1. Bila mandi air terasa panasnya.dulu buka kipas no1 tapi skrg kena tekan 3.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu sis...24 hours berpusing...he..he

      Delete
  2. Mmg kna byk minum air.. Bdn pun.cepat haus.. Elakkn aktiviti luar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang kita banyak minum air..kalau tak tekak kering dan bibir pecah...dugaan betulkan..

      Delete
  3. tekak saya kerap rasa haus . menurut ramalan , akan berakhir pada hujung februari nih ... alhamdulillah .

    ReplyDelete
  4. khabarnya tahun ni paling panas. alhamdulillah, hari ni hujan. sejuk sikit kota bharu.

    http://www.heliantuse.com/2014/01/bonus-selepas-bersalin.html

    ReplyDelete
  5. Makin panas.. kalau keluar terasa terik matahari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Mior..memang tak nak keluar officekan bila duduk dalam aircond...

      Delete
  6. Cuaca mmg panas skrng.. lebih terasa klu keluar dari tempat yg ber aircon sewaktu terik petang... mmg cepat terasa letih & perit bahang. Thanks sharing info Raudzah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu khir..panas lain macam kan...terik dia macam menggigit..

      Delete
  7. Assalam
    Tergamam apabila melihat pekerja binaan dan yang bekerja di ladang. Tubuh yang sentiasa di bakar terik. Subhanallah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah dugaan mereka MT..kita pun tak boleh bayangkan macam manalah mereka bekerjakan..

      Delete
  8. The weather is really hot, no rain for more than two weeks!

    ReplyDelete
  9. memang panas sangat cuaca sekarang ni..botol air memang kena sentiasa berada di sisi sebab cepat haus

    ReplyDelete
  10. ada di antara tips itu telah aiza amalkan.. memang kerap sangat aiza minum air sebab tekak asyik terasa haus je..

    ReplyDelete
  11. kebakaran semulajadi pon kerap berlaku... bahaya btl skg keadaan skg neh... kena berjaga2 semua...

    ReplyDelete
  12. Cuaca panas skang ni lain.. lg2 lapisan ozon makin mnipis.. amalkn minum air suam sckup nya .

    ReplyDelete

Designed By