Breaking News

Thursday, February 6, 2014

Ribut Salji Melanda Iran

Snowy road in Tochal mountains north of Tehran, Iran (3 Feb 2014)
 Ribut Salji Melanda Iran

Ribut Salji Melanda Iran


Selain daripada Mesir yang dilanda ribut salji yang teruk dalam masa 100 tahun, Ibu kota Iran, Tehran juga turut dilanda salji tebal sejak minggu lalu menyebabkan sekolah di bandar tersebut ditutup. 

Snow in Tehran, Iran (3 Feb 2014)
Salji Tebal
Iranian youths play in snow north of Tehran (3 Feb 2014)
Masa Untuk Bermain Salji
Salji Tebal
Heaviest snowstorm in 50 years blankets northern Iran
Peluang Bermain Salji 

Ribut Salji Paling Teruk Dalam 50 Tahun


Salji tebal yang berlaku di utara Iran itu juga telah menyebabkan 480,000 rumah terputus hubungan. Ribut salji kali ini dikatakan yang paling teruk dalam 50 tahun, dengan dua meter salji meliputi di beberapa kawasan sejak hujung minggu. Suhu di Tehran mencecah sehingga 8 darjah celcius di bawah paras beku pada minggu ini dan tiada tanda cuaca bersalji itu akan berakhir dalam tempoh terdekat.


15 comments:

  1. salam. mesti seronok main salji tapi da kalau jadi ribut salji tu..bahaya da tu..

    p/s salam jumaat, isi tabung nuff :)

    ReplyDelete
  2. bila dah sampai ribut....bahaya la tu....bila la agaknya salji nak turun kt malaysia...bila dah turun...pasti akan rasa lagi takut ..

    ReplyDelete
  3. kalau dah ribut bagai mmg membahayakan !

    ReplyDelete
  4. salam jumaat...bagi yang pertama kali rasa salji kat sana mesti rasa syok...tapi sesebarnya at the same time pun merbahaya gak..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  5. tiada pula tabung untuk diisi..nanti puteri datang lagi ye :)

    ReplyDelete
  6. Semuanya disebabkan perubahan cuaca dan tekanan suhu.

    ReplyDelete
  7. Tak sanggup kalau sejuk -8C.... kaku dibuatnye

    ReplyDelete
  8. Huhu... Ribut salji??? Suhu17 pun dh gigil...

    ReplyDelete
  9. Kalu Malaysia ade salji ntah macam mane lah agaknye ye..

    ReplyDelete
  10. Bila keadaan sejuk melampau.. kesian dgn org2 yg rumahnya tiada langsung persiapan utk menahan keadaan musim2 sejuk mcm ni.. kesian juga dgn org2 gelandangan.. pasti ada yg mati kesejukan...

    ReplyDelete
  11. semoga mereka tabah menghadapi musibah ini..

    ReplyDelete

Designed By