Breaking News

Thursday, March 20, 2014

Inilah Statistik Penduduk Malaysia

http://antarapos.com/v1/images/news_images_upload/content/pekerja%20awam%20kontrak.jpg
Penduduk Malaysia

Penduduk Malaysia Kini 30 Juta


You all tau tak pada 27 Februari 2014, yang lalu, rakyat Malaysia yang ke 30 juta, lahir kedunia. Inilah rekod yang dikeluarkan oleh Website Population Clock. Berdasarkan rekod, secara purata 1,600 rakyat malaysia lahir kedunia setiap hari, manakala 389 lagi meninggal dunia. 

Pada 31 Ogos 1957, penduduk Malaysia adalah sejumlah 6.3 juta orang. Sepuluh tahun kemudian (Sabah dan Sarawak sudah menjadi sebahagian daripada Malaysia) jumlah penduduk bertambah kepada 10.1 juta.

Selangor Penduduk Paling Ramai


Selangor mempunyai penduduk yang paling ramai, diikuti oleh Johor dan Sabah. Manakala W. P. Putrajaya mempunyai penduduk yang paling sedikit. Kaum Melayu kekal sebagai kaum yang paling ramai dengan purata peratusan sebanyak 66%, diikuti Cina 24% peratus dan India 7%.


http://4.bp.blogspot.com/-ddWNp_xpTEA/ULaJy8_JdXI/AAAAAAAADKk/hAg1yqrVLso/s320/Malaysian+People.jpg
Lelaki Lebih Ramai Dari Wanita

Penduduk Malaysia Ramai Lelaki


Kita tak ada data terbaru penduduk Malaysia berdasarkan jantina. Namun pada tahun 2010, bilangan kaum lelaki melebihi wanita. Penduduk lelaki pada ketika itu berjumlah 14.56 juta orang dan wanita adalah 13.77 juta orang. (Source)

Penduduk Malaysia 65 Juta Tahun 2100


Penduduk Malaysia dijangka mencecah 65 juta pada tahun 2100. 5 juta terkurang dari ramalan Dr Mahathir Mohammad pada tahun 1984. Manakala dari segi komposisi kaum, kaum Melayu dijangka mencecah sejumlah 20.9 juta orang atau 54 peratus jumlah keseluruhan penduduk pada tahun 2040. Kaum Cina pula diramalkan mencecah 7.1 juta orang atau 18 peratus penduduk. (Jumlah ini tidak jauh berbeza dari jumlah penduduk Malaysia sekarang)

26 comments:

  1. wah ramai lelaki yer penduduk Malaysia, lepas ni banyaklah pilihan kepada wanita2 di luar sana tu...hik hik hik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaaa kena fight la kaum wanita nampaknya... huhuhu

      Delete
    2. The best women win..he..he

      Delete
  2. makin ramai ye penduduk di Malaysia nie..

    ReplyDelete
  3. wah srmakin bertambah ramai penduduk Malaysia kn..

    ReplyDelete
  4. ahh ramai lelaki , terima kasih statistiknya ^_^

    ReplyDelete
  5. 30 juta tuu.... paling ramai pula di selangor.. patut lah asik jem je jalan... ekekek....

    ReplyDelete
  6. Owh... Ptt la nmpk lelaki je rmai...

    ReplyDelete
  7. wah ramainya..
    kena smin bedaya saing ,..
    digi n unversiti :P

    ReplyDelete
  8. Dah ramai rupanya rakyat malaysia..

    ReplyDelete
  9. Wah.. susahlah mcm ni lelaki ramai hahaa.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak cukup wanita jadinya... sapa yang ada lebih dari satu tu, ada lelaki yg tak dapat ahahaha

      Delete
  10. baru tahu ada data yang penduduk lelaki lebih ramai berbanding penduduk wanita pada tahun 2010..

    ReplyDelete
  11. ramainya........xsangka pulak kaum adam yg rmai..:DD perkongsian yg baik..

    ReplyDelete
  12. statistik yang menarik ni..lebih ramai lelaki rupanya :)

    ReplyDelete
  13. kaum hawa banyak pilihan la lepas ni...tapi kalau kaum adam ramai pun...ramai kat pusat serenti, penjara...susah juga yer...

    ReplyDelete
  14. Statistics mengarut...mana kaum dari sabah dn sarawak?...semua masuk dlm melayu?..memandai mandai..

    ReplyDelete
  15. لاشك ان شركه الحورس تعد افضل شركه خدمات منزليه التي منها (التنظيف/رش مبيدات/مكافحه حشرات/تسليك مجاري/كشف تسربات المياه/تنظيف خزانات..)وعديد من الخدمات التي تلزم البيت او الفله نحن بخدمتك عزيزي العميل.
    افضل شركه نقل اثاث وعفش بالطائف
    افضل شركه تنظيف بالطائف
    افضل شركه مكافحة حشرات بالطائف
    افضل شركه كشف تسربات المياه بالطائف
    حيث شركتنا تتميز باداء الخدمه علي افضل وجهه حيث نعد افضل شركه رش مبيدات بالطائف
    افضل شركه تنظيف خزانات بالطائف

    ReplyDelete

Designed By