Kisah Rakyat Malaysia Dan Kicap Soya

 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhdzHK24KFZqhoDjZfxQQm8IO5_c8OHB04y0PMom1VTbDz1NOYQ9xnUQOR6SjlP5N_4CuTDu3cxoRVCApVXjvHYnkkyl1iSHCWm8ipZiV4sstkqU8OgYgSAV_UAVqnp9f4-Ov5Safsowjy2/s400/kipas+udang.gif
Kicap Soya Kegemaran Rakyat Malaysia

Rakyat Malaysia & Penggunaan Garam


Rakyat Malaysia bukan hanya sukakan makanan yang manis tapi juga sangat menggemari makanan yang mengandungi kandungan garam yang tinggi. Berdasarkan rekod Pengambilan garam di kalangan rakyat Malaysia dalam makanan harian adalah 1.7 kali ganda lebih tinggi berbanding yang disarankan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Kicap Soya Kegemaran Rakyat Malaysia


Kajian juga menunjukkan kicap soya adalah peyumbang utama kepada kandungan garam yang tinggi didalam makanan masyarakat Malaysia. Kicap soya amat digemari oleh semua lapisan masyarakat tanpa mengira umur. Kenyataan ini kita rasa ada benarnya, kerana telur goreng mata kerbau bersama kicap adalah antara makanan kegemaran kita sendiri dari kecil sehingga sekarang. 

kajian juga menunjukkan bahawa kaum lelaki dikesan mengambil lebih banyak makanan yang mengandungi kandunagn garam yang tinggi berbanding wanita.

So hati-hati semua. Minimakan penggunaan garam ya kerana ianya antara faktor utama penyumbang kepada tekanan darah tinggi, yang juga merupakan salah satu faktor utama penyebab penyakit jantung dan stroke. 

Comments

  1. Sedap mkn ayam masak kicap... Hehe

    ReplyDelete
  2. cap cap cap cap kipas udang.. lepas mkn kita berkipas...

    ReplyDelete
  3. Lagi best, budak-budak sekarang tak boleh tak ada kicap... kicap jadi kuah tu yang tak tahan... last sekali kami buat keputusan sorok kicap, hanya untuk buat Masak Kicap apa-apa jer baru keluarkan dan tu pun sembunyi-sembunyi... pandai betul pengilang buat kicap...

    ReplyDelete
  4. mungkin ramai yang tidak sedar bahawa kicap mengandungi kandungan garam yang tinggi.. terima kasih kerana mengingatkan aiza.. kena kurangkan pengambilan kicap lepas ini..

    ReplyDelete
  5. Mmg masakan paling simple tapi menyelerakan ialah telur goreng & kicap makan bersama nasi.. lepas ni kena kurangkan makan kicap lah.. Thanks sharing Raudzah.. :)

    ReplyDelete
  6. kicap dah dimakan turun temurun sudah..

    p/s : Jom Sokong Muslim Niaga

    ReplyDelete
  7. itu la yg sedap raudzah...mcm wajib je ada kt umah...kena belajar kurang kan la...

    ReplyDelete
  8. takde kicap, takde selera makan kak... hihihi.. :-)

    ReplyDelete
  9. ayam masak kicap...sedap ape...hehehe

    ReplyDelete
  10. banyak nya terlepas entry blog santai..dan blog2 lain.. macam xde mood nak bukak blog sejak 2 menjak neh..hehe

    ReplyDelete
  11. kicap la yang buat makanan tu sedap..hehe.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat