Breaking News

Monday, March 17, 2014

Petua Untuk Elak Lupa


Embedded image permalink
(Source)

Petua Elak Lupa


Lupa adalah satu simptom. Ianya boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Cuma mungkin kalau dah terlalu tua, terlupa dah boleh dikategorikan sebagi nyanyuk. Sebagai pelajar selalunya kita terlupa apa yang kita baca. Ini selalunya berlaku sewaktu examlah kan. Selain daripada tu, kita juga mungkin terlupa di mana letaknya barang yang kita simpan. Puas cari tapi tak jumpa...

Untuk membantu mengingati perkara yang kita mungkin terlupa, kita nak nak kongsikan dua petua seperti berikut:

Bila tak Ingat akan sesuatu, Gosok belakang tengkuk dan selawat. Then pejam mata Ingat kuasa Allah. In Sha Allah Menjadi.
Amalkan membaca SELAWAT (berulang-ulang kali) ketika sedang mencari barang itu sambil fikiran mengingati kembali bilakah waktu akhir kita melihat atau memegang barang tersebut. Sekiranya barang itu belum musnah, In Sha Allah kita akan menemuinya.

So selamat mencuba semua. Yang penting kena yakin.


39 comments:

  1. Replies
    1. Nanti bolehlah try iman...tapi kena yakin tau..

      Delete
  2. thanks sharing tip ini..kadang-kadang selalu lupa letak barang di mana

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Boleh aje suri...As long as yakin kan..

      Delete
  4. ubat gigi tiga oekat untuk sis hee...

    tak sihat kurang berjalan2 hari ni hu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Dear...Get well soon ya...

      Delete
  5. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
    Nice Share Petua untuk elak lupa
    Ade memang sering lupa akan suatu hal sejak kecelakaan 2014 lalu
    petua ini sangat berharga buat Ade

    ReplyDelete
    Replies
    1. Really..So nanti Ade boleh cuba. Tapi kena yakin tau...

      Delete
  6. terima kasih berkongsi petua ini.. sejak kebelakangan ni selalu juga lupa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiat pun sama Aiza..he..he. Bila tak focus itulah jadinya...

      Delete
  7. perkongsian yg baik.. antara amalan lain semasa cari barang yg hilang, sambil cari barang, baca surah ad-dhuha..

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah.. belum berapa lupa lagi tetapi amat baik utk diamalkan.. thanks sharing Raudzah.. :)

    ReplyDelete
  9. thanks for sharing dear...sometimes lupa juga terutamanya bila sibuk :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. You are most welcome dear. Tapi memang betul pun, kalau sibuk & nak cepat ada je yang tertinggal..he..he

      Delete
  10. belakang tengkuku.ya Allah mudahkan ingatan aku menrima ilmu sahabatku sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Shaa Allah...Moga dapat ilmu yang bermanafaat ya..

      Delete
  11. Ya... petua Tok Guru tuuu... bukan sebarang. Setakat pengalaman saya... kena yakin dan hendak ingat balik....:D Tapi pastikan dalam keadaan tenang setenangnya dulu... maknanya kalau marah atau bengang sebab hilang, atau tak ingat letak... dok diam-diam dulu..hilangkan emosi.. biar relax... dan yakinlah akan jumpa... dan ingat balik... insyaAllah... yang terlintas di dikiran selepas tu... memang ada di situ... :D
    (macam senang, tapi nak buat tu tak berapa senang mula-mula)

    ReplyDelete
  12. bukan tuk ezam je raudzah...kdg2 pergi dapur ...dah lupa nak ambil barang apa kt dapur...hehehe....elok dicuba n diamalkan ni

    ReplyDelete
  13. boleh cuba nanti, yang penting yakin mesti ada.

    ReplyDelete
  14. petua yg bagus dikongsilan bersama.. terima kasih kak.. :-)

    ReplyDelete
  15. petua yg bagus....byk sbenarnya petuanya..dan ini salah satu yg patut kita amalkan trutamanya apabila dlm dewan peperiksaan...

    ReplyDelete
  16. Terima kasih ya atas info yg bermanfaat ni... Sesuai utk saya yg pelupa ni...

    http://nasitanamaku.blogspot.com

    ReplyDelete
  17. Ingin jana pendapatan lumayan dgn mudah dan cepat tanpa modal,tiada penipuan??? click - http://tasks4job.com/?refer=57311

    ReplyDelete
  18. TIPS INI FITNAH DAN BOHONG, TG HARON DIN MENEGASKAN BELIAU TIDAK PERNAH MENGAJAR PERKARA INI. SILA BETULKAN SEMULA

    ReplyDelete
  19. salam,
    saya merupakan anak saudara kepada tuan guru dan saya ada bertanyakan sendiri kepada anaknya. Saya ingin tegaskan bahawa pernyataan ini TIDAK PERNAH keluar dari mulut tuan guru haron din. mohon ADMIN padamkan untuk mengelak dosa fitnah.

    ReplyDelete

Designed By