Breaking News

Thursday, March 13, 2014

Rumah Mesra Alam

http://www10.aeccafe.com/blogs/arch-showcase/files/2011/09/38.jpg 
Rumah Mesra Alam

Rumah Mesra Alam


Bila cuaca terlalu panas, serba tak kena. Fenomena pemanasan global dan cuaca yang ekstrem nampak gayanya mendorong manusia menjadi lebih kreatif. Antaranya membina rumah yang mesra alam dan cuaca seperti yang di lakukan oleh arkitek dan tukang kayu dari Scandinavia, Torsten Ottesjo. Rumah yang terletak di sebuah lembah di pantai barat Sweden itu diberi nama Hus 1. Ia dibina berasaskan kayu dan kos pembinaannya hanya AS$4,650 (RM13,950).

http://2.bp.blogspot.com/-uDOV4LSsyuM/UwsO17ZRqZI/AAAAAAADNZw/8bhJh5ugl6E/s1600/Hus+1+by+Torsten+Ottesj%C3%B603.jpg
Rumah Mesra Alam

Sekali pandang, ia nampak seperti sebuah pondok buruk, tetapi rumah kecil itu mempunyai pelbagai kelebihan. Ia dilengkapi ruang dapur, tempat tidur, ruang makan serta ruang tamu yang cukup selesa untuk penghuninya. Hus 1 yang mempunyai keluasan 269 kaki persegi sesuai diduduki dua penghuni dalam satu-satu masa.


Rumah Mesra Alam

Saiznya yang kecil membuatkan ia mudah dipindahkan ke mana-mana, walau hanya menggunakan lori. Rumah yang menggunakan tenaga secara efisien dan mesra alam itu, hakikatnya dibina menggunakan bahan yang murah. Agak-agaknya berapa ramailah yang nak tinggal dalam rumah macam ni ya..Tapi bagus juga kalau bercuti..Tak yah sewa hotel...

18 comments:

  1. Kalau kat KL tu boleh main pacak jer rumah...ramai yg nak rumah ni. Tapi...kat KL, harga tanah lagi mahal dari rumah...:(

    ReplyDelete
  2. wah boleh di angkut ke mana mana. tapi kena sewa lori pulak. hehehheee

    ReplyDelete
  3. Wahh menarik rumah ni.. cuma problem kat alamat je.. kena pakai plate numberlah.. jenuh posman nak mencari tu huhu.. :D
    3x komli.. :D

    ReplyDelete
  4. sekali sekala ok la kut duduk sini...klu hari2...lemas la plak rasanya....apa2 pun mmg kreatif

    ReplyDelete
  5. kreatif betul.. mudah nak pasang dan pindahkan..

    ReplyDelete
  6. kalau skala dibesarkan dalam bentuk yang sama boleh masuk ramai lagi kot...

    ReplyDelete
  7. memang mesra alam..siap boleh pindah randah lg..
    pling penting kretif dan cantik..

    inti & komli media

    ReplyDelete
  8. ni mcm lebih ke arah bilik je dari rumah kak.. kalu satu family nak duduk takmuat nie kak.. tp kalu lone ranger, mmg ngamm.. :-)

    ReplyDelete
  9. memang kreatif la rumah ni..tapi macam sesuai untuk seorang je kan..hehe

    ReplyDelete
  10. cantik semua....mmg dri dulu nak buat mcm ni..hihihihihihi

    ReplyDelete
  11. TAK SELAMATLAH RUMAH MCM NI...KALAU NAK G CAMPING, BOLEHLE...

    ReplyDelete

Designed By