Breaking News

Tuesday, April 15, 2014

Fenomena Bulan Darah

Fenomena "Bulan Darah"

Fenomena Bulan Darah


Malam ni slot Info menarik Blog Santai ingin berkongsi kisah Fenomena Bulan Berdarah. Fenomena ini telah dapat disaksikan oleh sebahagian besar penduduk di utara dan selatan Amerika pada jam 3.15 pagi tadi waktu AS. Fenomena yang pertama berlaku untuk tahun ini, telah menyebabkan 'Bulan Kelihatan Merah Seperti Berdarah' hasil daripada refleksi cahaya matahari kepada atmosfera Bumi. Punca sebenar fenomena tersebut adalah disebabkan kedudukan bulan sejajar dengan bumi dan matahari.

Fenomena bulan berdarah ini dijangka berlaku sebanyak empat kali. Dua kali pada tahun 2014 iaitu pada 15 April (Gerhana penuh) dan 8 Oktober 2014. Manakala dua lgi pada tahun 2015 yang jatuh pada 4 April 2015 dan 28 September 2015.
Gerhana diperkirakan terjadi 4 kali selama 2014 yaitu gerhana bulan total pada 15 April, gerhana matahari cincin pada 29 April, gerhana bulan total pada 8 Oktober dan gerhana matahari sebagian pada 23 Oktober 2014.
- See more at: http://news.liputan6.com/read/2037095/jangan-lewatkan-gerhana-bulan-darah-15-april-2014#sthash.fzOHyZ19.dpuf

 Lunar eclipse illustration courtesy of Luc Viatour
Pergerakan Bulan Darah

Semasa gerhana, bulan telah berubah menjadi warna merah cerah dan juga merah redup. Ia adalah refleksi matahari terbit dan matahari terbenam yang berlaku di seluruh dunia. Walaupun bulan dilihat seolah-olah bayang-bayang, sebahagian cahaya daripada matahari dapat bersinar melalui atmosfera Bumi yang mencipta kesan "berdarah".

Gerhana diperkirakan terjadi 4 kali selama 2014 yaitu gerhana bulan total pada 15 April, gerhana matahari cincin pada 29 April, gerhana bulan total pada 8 Oktober dan gerhana matahari sebagian pada 23 Oktober 2014.
- See more at: http://news.liputan6.com/read/2037095/jangan-lewatkan-gerhana-bulan-darah-15-april-2014#sthash.tUSLLUHJ.dpuf

26 comments:

  1. dah lepas ke belum ni... kita kat Malaysia tak nampak ek..fenomena bulan berdarah ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dahlah Wafa..kiat kat Malaysia tak nampak kot...Tak pa tunggu second round ya..

      Delete
  2. subhanallah kalau kita boleh lihat kan..

    p/s: dh smpai ke kreta? nina bru pos minggu lpas

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantikkan Nina..Nway dah teruma dah. Tq so much ya..nanti kita buatkan entry..

      Delete
  3. subhanallah..... kalau lah dapat lihat sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena tunggu second round Cheq Eem..

      Delete
  4. nape la kat sini x de ... teringin gak nak tgk . tgk jer la inti ngan colgate ... merah gak caler nya .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebahagian dari Indonesi. Malaysia belum dapat kot..tunggu second round k..nway thanks for the click-click..

      Delete
  5. SubhanaAllah..terpana seketika..

    ReplyDelete
  6. kalaulah dapat melihat sendiri kan :)

    ReplyDelete
  7. ada terbaca sebelum ni pasal gerhana bulan 15 april ni..

    ReplyDelete
  8. ada baca pasal info ni...mesti cantik kan.. colgate :)

    ReplyDelete
  9. Tengok kat tv...memang menakjubkan tapi taklah merah sgt sebenarnya.

    ReplyDelete
  10. macam seram pula tgk dlm gmbr tu... apa2 pun kuasa Allah...

    ReplyDelete
  11. kuasa Allah tiada tandingannya

    ReplyDelete
  12. owh..ini kira macam bulan dah tak dara lagi laa ek kak...hahahahaha

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  13. Cantik juga klu dpt tengok tu.. bukan selalu berlaku kan.. subhanallah..
    3x libresse.. :)

    ReplyDelete
  14. tak pernah nampak bulan darah...hihihi thks for info :)

    ReplyDelete
  15. subahanallah.. kekuasaan allah sgt menakjubkan...

    ReplyDelete
  16. nape kite tak nampak kan? cantik bulan tu...itulah kuasa Allah SWT...

    ReplyDelete
  17. keindahan dari penciptaNya, kita dapat tengok dalam gambar pun jadilah,

    ReplyDelete
  18. info yang menarik....tq..klik2 iklan yg bergantung..hihihi

    ReplyDelete

Designed By