Breaking News

Wednesday, April 9, 2014

Istimewanya Lipas

 https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/p480x480/942053_131869543675655_376365182_n.jpg
Istimewanya Lipas

Istimewanya Lipas


You all tau tak lipas adalah antara binatang istimewa yang dijadikan Allah. Dia boleh hidup selama beberapa minggu tanpa kepala. Ini kerana tekanan darah lipas berbeza dari manusia dan binatang-binatang lain. Jika kepala lipas putus, darah terus beku dan tidak mengalir. Ini yang menyelamatkan lipas dari mati. Setelah kepalanya putus,  lipas akan hidup selama sekurang-kurangnya sembilan hari tanpa kepala sebelum ia mati kebuluran. 

Selain tu, lipas juga masih boleh bernafas setelah kepalanya putus kerana Pernafasan lipas tidak dikawal oleh otak seperti manusia. Mereka bernafas melalui bahagian-bahagian yang berlainan di badannya. Unikkan kejadian Allah ni.

p/s: Darah lipas warna apa ya?

1. Pilihan Blogger Malaysia
2. Istimewa Untuk Rakyat Malaysia  
6. Pilihan Terbaik Untuk Rakyat Malaysia 
7. Ramai Yang Pilih Ni..Kenapa Ya?

22 comments:

  1. putih agaknya darah lipas..hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam darah maalim Kundang ya sis..he..he

      Delete
  2. Siksanya nak tunggu lebih 9 hari baru boleh meninggal... ;(
    Darahnya putih kot raudzah... selalu terpijak... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah Acik idah..lamanya tersiksakan..Oooo darah putih rupanya. Thanks Acik Idah..

      Delete
  3. o ye ke! boleh hidup tanpa kepala? dahsyat ciptaan Allah...

    but i still allergic tahap gaban dgn lipas... euwww

    ReplyDelete
  4. kalau lipas terbang lagi geli..

    hebat ciptaanNya

    ReplyDelete
  5. saya tak boleh tengok lipas dekat2 sbb nanti rasa meremang bulu roma..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  6. takda lah geli sangat dengan lipas... ok jer... tapi kalau banyak sangat memang geli... eh ckp pasal lipas teringat kartun oggy and cockroach ... hehe....

    ReplyDelete
  7. wah sampai sembilan hari lipas boleh hidup tanpa kepala...lama tu

    ReplyDelete
  8. cockroaches have very strong life.

    ReplyDelete
  9. 1 lagi fakta tambahan, sekiranya berlaku perang Nuklear, Lipas adalah satu-satunya serangga yang dapat hidup, menurut saintis, perkara itu mungkin disebabkan tubuhnya dilitupi kulit yang seakan-akan "perisai".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Really. This is good. Thanks "Anonymous".

      Delete
  10. Nice info... Hebat ciptaan Allah...

    ReplyDelete
  11. ooo..perkongsian ilmu baru..thanks!!!

    ReplyDelete
  12. Mak Ai.. KA geli betul dgn lipas2 ni...!

    ReplyDelete
  13. Wahh hebat lipas.. nyawanya liat...

    ReplyDelete
  14. Nyawanya liat tapi terseksa hidup...mati bukan kerana xde kepala tapi xboleh makan, mati kelaparan.

    ReplyDelete
  15. patutlah kalau dia mati bangkainya mcm tu jg...
    kering dimkn semut...kalau dia terbang tercicit larikk...

    ReplyDelete

Designed By