Breaking News

Tuesday, April 15, 2014

Kenapa Malaysia Lebih Baik Dari Jepun?

Embedded image permalink 
GDP (KDNK) Malaysia Lebih Baik Dari Jepun & Korea 

KDNK Malaysia Lebih Baik Dari Jepun


Bila tengok graf kat atas, kita sebenarnya agak terkejut. GDP (KDNK) Malaysia adalah lebih baik daripada Jepun dan Korea Selatan sekitar tahun1929 hingga 1950. Satu data yang agak sukar untuk dipercaya tapi itulah kenyataannya berdasarkan laporan yang dikeluarkan oleh Van Der Eng pada tahun 1994.

Selepas tahun 1950, Jepun terus meninggalkan Malaysia sedikit demi sedikit hinggalah ke hari ini. Jaraknya begitu jauh. Sedikit  berbeza dari Korea Selatan yang masih berada di belakang Malaysia sehinggalah ke tahun 1990. Kini mereka juga menuruti langkah Jepun apabila jauh meninggalkan Malaysia.

Ekonomi Malaysia Gagal Berkembang?


Keluaran dalam negara kasar (KDNK) sesebuah negara adalah satu cara untuk mengukur ekonomi nasional sesebuah negara. KDNK bermaksud jumlah nilai pasaran keseluruhan barangan dan perkhidmatan terakhir yang dikeluarkan dalam sesebuah negara pada masa tertentu (lazimnya dalam tahun kalendar). Ia juga mengambil kira jumlah nilai yang dicampur pada setiap peringkat pengeluaran untuk barangan dan perkhidmatan terakhir yang dihasilkan dalam sesebuah negara pada masa tertentu, dan diberi dalam nilai wang. 

Jika dilihat pada graf, ekonomi Malaysia, Jepun dan Korea bersaing sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan. Namun ekonomi Malaysia tidak berkembang sehebat dua negara di atas, selepas mencapai kemerdekaan. Agak-agaknya kenapa Jadi macam ni ya? 

33 comments:

  1. ketinggalan 2 kali ganda pula tu.. huhu

    ReplyDelete
  2. bru td bca statement msia kne 5% increase kalau x ekonomi mleseet lg ..huhu

    ReplyDelete
  3. jauhnya ketinggalan... kalau lah kita mampu bersaing dengan jepun dan korea..... hmmm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau mampu alangkah bagusnya Chq Eem..

      Delete
  4. dah jauh ketinggalan...banyak sebabnya kot.....mungkin salah satunya dari segi teknologi mungkin,..

    ReplyDelete
  5. Tak suka Negara Jepun dengan Orangnya, sebab Kuat SEKS, Sampaikan ada muzium lucah di sana, patutlah negara tu selalu Kena BALA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang buruk tak perlu ikut, yang baik kita ikut..

      Delete
  6. mungkin dari segi teknologi seperti kata ikhwan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin juga , salah sati faktor wan..

      Delete
  7. sebabnya kita kena tengok sebelum zaman kemerdekaan lagi..jepun kalau nak compare dengan kita, mereka sejak dari WW1 lagi memang jauh lagi advance sehingga mampu berperang dengan kuasa besar seperti US...jadi sy tak terkejut kalau ekonomi kita jauh ke belakang dari jepun..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang kita agak terkejut, di awal 90 an, kita jepun korea mampu bersaing. Malah Malaysia lebih baikkan..rasanya masa tu teknology dia orang pun dah advancekan..tapi selepas tu dia orang terus pecut, malaysia agak jauh ketinggalan..

      Delete
  8. harap2 kita mampu bersaing...

    *psst...dear perasan tak alexa algorithm berubah??? dan figure kita tu agak merisaukan... hu hu hu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap-harap macam tulah Dear..

      Nway which figure dear..kita tak perasan..Malaysia punya ya..Memang agak banyak berubahkan...

      Delete
  9. Mengapa ekonomi Malaysia gagal berkembang ? Pertanyaan yang bagus. Mungkin RDZ sendiri boleh tolong rungkaikan dan kongsikan bersama dalam entri akan datang. Saya menunggu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayangnya kita tak belajar ekonomi Malaysia. kalau tak mesti senangkan..Tapi tak pa nanti kita buat some research...maybe local grad boleh tolong kot...

      Delete
  10. jauh banget ya ketinggalannya, hee Malaysia hebat :)

    ReplyDelete
  11. Itu sbb mantan PM buat dasar pndang ke timur sebab nk kembalikan ketinggaln tu..tpi x Berjaya juga

    ReplyDelete
  12. ketinggalan sangat...doakan la MALAYSIA sentiasa aman gak sudah cukup..huhu

    ReplyDelete
  13. memang jauh ketinggalan kita ni..harap dapat bersaing semula

    ReplyDelete
  14. bab ekonomi ni saya blurr sikit.. hehe

    ReplyDelete
  15. Electronics manufacturing is not doing well in Malaysia now.

    ReplyDelete
  16. bila baca bab KDNK teringat zaman masa belajar ekonomi dulu....hehehe...yg ni rasanya pakar ekonomi boleh jawab kut...di luar bidang ni...x berapa tau nak jawab :)

    ReplyDelete
  17. Kena belajar dari Korea...bagaimana mereka mampu melonjak mulai 1990!?

    ReplyDelete
  18. Satu agama & satu bangsa.. klu berpecah pun tak lah teruk sgt mereka tu & tak mustahil mereka boleh lagi maju.. kita ni bnyk agama, bangsa tambahan lagi berpuak2 & tak habis dgn politik tak kiralah puak kerajaan atau pembangkang.. sama shj.. duit tak de tak pe, power mau ada.. itu yg buat kita semakin kebelakang.. wallahualam...

    ReplyDelete
  19. walaupun tak berapa reti bab ekonomi nie,dgn ada entri sharing info seperti ini, sekurang-kurangnya tahu la juga bagaimana ekonomi malaysia sekarang..tq for sharing this entri kak..

    ReplyDelete
  20. Dengan segala hasil bumi yang kita ada, sepatutnya kita boleh menjadi lebih maju daripada Jepun dan Korea. Ini kerana, kedua-duanya tidak mempunyai kekayaan sumber asli sepertimana Malaysia. Namun, realitinya ada disebaliknya. Apakah mismanagement menjadi punca terhadap sumber alam kita mengakibatkan kita masih lagi sukar untuk bersaing dalam bidang ekonomi dunia?

    ReplyDelete
  21. Seberna nya negara tidak mampu bersaing kerana tekanan yang diberikan oleh negara maju
    Contohnya Amerika mendesak Malaysia agar berhenti menebang pokok dan berhenti menjual ke negara lain
    Negara maju juga menyuruh Malaysia agar melgara hutan sebanyak 70%
    hutan di korea dan jepun mulai merosot dan terus merosot
    sebab itulah Malaysia kalah bersaing.dengan korea dan jepun
    negara kita tidak mampu bersaing bulan karena kerajaan yang lemah
    malaysia tidak mampu bersaibg kerana tekanan yang diberikan oleh negara maju

    ReplyDelete

Designed By