Breaking News

Monday, April 7, 2014

Sampah Punca Krisis Air?

Sampah Punca Krisis Air
Sampah Punca Krisis Air?

Sampah Punca Krisis Air?


You all tau tak, selain daripada kemarau sampah adalah punca utama krisis air di Selangor dan beberapa negeri di Malaysia. Sungai yang tercemar menyebabkan hanya sedikit air boleh dipam ke loji rawatan air. Serius kan kenyataan ni. Tapi inilah hakikatnya. 

Dan berdasarkan rekod,  kira-kira 300,000 tan sampah, cukup untuk mengisi 110 kolam renang saiz Olimpik, dibuang ke dalam sungai setiap tahun.  Selain daripada beg plastik sampah, pelbagai sisa buangan termasuk peti sejuk lama, tilam dan peralatan dapur juga turut dibuang ke dalam sungai. Dahsyatnya dia orang ni...Kenapalah tak dibuang benda-benda ni ke tempat sampah yang disediakan.

Sungai yang paling kotor di negara ini, dari segi jumlah sampah yang ditemui, adalah Sungai Klang. Dianggarkan kira-kira 77,000 tan sampah dibuang ke dalam sungai itu setiap tahun. Wow banyak tu. Itulah sebabnya krisis air ni berpanjangan...

Pencemaran Punca Krisis Air


Selain daripada sampah, sisa pembinaan, keladak daripada pembersihan tanah, minyak dan gris dari restoran dan bahan buangan organik, sisa industri dari kilang dan bengkel turut di buang  kedalam sungai. Ini menyebabkan pencemaran yang lebih serius.
 
Lima sungai yang paling tercemar di Malaysia adalah Sungai Segget dan Sungai Ayer Merah di Johor, Sungai Jelutong, Sungai Juru serta Sungai Prai di Pulau Pinang. Sungai Prai adalah yang paling serius dan telah di klasifikasikan sebagai 'sungai mati' kerana tidak lagi dapat menampung sebarang bentuk kehidupan termasuk ikan dan tumbuh-tumbuhan.

Bersih Sungai Elak Krisis Air

Bersih Sungai Elak Krisis Air


Usaha untuk membersihkan sungai dan mendidik rakyat Malaysia supaya lebih bertanggungjawab perlu diperhebatkan untuk mengelakkan krisis air berpanjangan. Kalau semua orang memainkan peranan pastinya isu pencemaran ni dapat dikawalkan. So wake up rakyat Malaysia.

21 comments:

  1. wah..menarik. Sg Klang memang teruk pun. Budu sendiri pun duduk sebelah sungai Klang, sampah sarap yang ada memang menyakitkan pandangan. Kekadang terfikir kenapalah rakyat malaysia suka buang merata2 padahal sampah tu boleh je dibuang ke dalam tong sampah. Pemandangan tasik belakang rumah Budu pun nampak teruk sangat dengan ada sofa Buruk, sampah tak payah cerita....kecewa dengan sikap rakyat malaysia :(

    ReplyDelete
  2. Bukti dah nyata...Itulah yg berlaku pd sungai langat yg membawa kepada catuan peringkat pertama dulu.

    ReplyDelete
  3. Jom educate orang2 kat sekeliling kita untuk sayangkan sungai kita... (KN selalu bawak student bersihkan pantai..)

    ReplyDelete
  4. sungai klang memang kotor..mana x nya semua sampah kalu boleh nak buang dalam sungai.Apa2 pun terpulang pada diri sendiri,kesedaran masyarakat sekeliling penting untuk menjaga kebersihan sungai dan juga air.

    ReplyDelete
  5. ish peti ais pun campak dalam sungai???? kritikal ni...siapa la yg tak ada kesedaran sivik langsung ni...
    kena buat kempen ni...

    ReplyDelete
  6. Inilah masalah bila tiada kesedaran sivik pada segelintir msykt kita... bila masalah, semua terjebak...

    ReplyDelete
  7. takde kesedaran sivik mereka ni...lepas tu bila susah baru nak bising kan kak?

    ReplyDelete
  8. salam. masalah yang berpunca dari manusia sendiri..

    ReplyDelete
  9. hmm..kita sendiri yg undang masalah..pelik juga tengok tahap kebersihan sungai,tandas awam dan lain² di negara kita ni.. :(

    ReplyDelete
  10. sikap manusia sendiri yang menyebabkan alam sekitar dan sungai tercemar.. masalah ini sudah lama berlaku sebanrnya.. teringat ketika aiza ke rumah sewa kakak aiza di petaling pada awal 1993, setiap kali hujan lebat mesti berlakunya banjir kilat akibat sungai klang tu la..

    ReplyDelete
  11. Sungai klang memang kotor dari dulu dan sekarang..

    ReplyDelete
  12. tak dinafikan ini merupakan salah satu punca mengapa ia terjadi...tapi sejauh mana kesan dia smpai melibatkan krisis air tatau laa plak..klik colgate sini...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  13. cintailah sg kita..hargailah anugerah semula jadi yang tiada nilai harganya..

    ReplyDelete
  14. Rasanya sampah bukan sebab utama kot. Loji penapisan masih boleh tapis sampah ni. Yg jadi masaalah mungkin kurangnya loji utk merawat air sbb pertambahan dalam permintaan pada treated water di KL dan Selangor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antara sebab IN..kalau sungai dah dipenuhi sampah, kandungan air mesti berkurangan kan..Then tu ada pencemaran lain lagi. kesan dia lebih besar. Loji merawat tu pun masalah juga..so bertambah-tambah masalahkan..

      Delete
  15. Apa yg kita hdpi mmg puncanya dr kita juga...

    ReplyDelete
  16. sikap macam ini kena hindar dlm diri kita...semaikan sikap yg suka kebersihan..

    ReplyDelete
  17. apa yang berlaku berpunca dari kita juga..kena educate diri untuk jaga kebersihan sungai

    ReplyDelete
  18. masih ada lagi segelintir manusia yg membuang sampah kat sungai-sungai..selagi ada diaorang nie, selagi tu la masalah sampah dlm sungai ni tak kan selesai..

    ReplyDelete

Designed By