Statistik 10 Negara Terbesar Di Dunia

Negara Terbesar Di Dunia
10 Negara Terbesar Di Dunia (Klik Untuk Besarkan Imej)

10 Negara Terbesar Di Dunia


Koleksi Fakta Menarik Blog Santai hari ni berkongsi statistik tentang 10 negara terbesar di Dunia. Sebelum ni kalau you all ingat, kita ada berkongsi fakta mengenai Negara Terkecil Di Dunia. Bukan Singapura ya tapi Vatican City.

Rusia Negara Terbesar Di Dunia


Dari segi turutan, Rusia mendahului carta sebagai negara terbesar di dunia dengan keluasan 17 juta km persegi. Penduduknya pula adalah seramai 177 juta. Negara terbesar kedua adalah Kanada dengan keluasan 9.9 juta km persegi serta penduduk seramai 32 juta orang. You all perasan tak, penduduk Kanada hampir dengan Malaysia yang kini mempunyai 30 juta penduduk. Tapi keluasan Malaysia hanya 0.33 juta persegi. Bezakan dari segi kepadatan.

http://1.bp.blogspot.com/-P0cXLSlmSL0/UUny0TcdhwI/AAAAAAAAla4/UxSrEM7oH1g/s400/padat.jpg 
China Negara Dengan Jumlah PendudukTeramai Di Dunia

China Negara Teramai Di Dunia


China merupakan negara keempat terbesar didunia dengan keluasan 9.95 juta km persegi. Namun China adalah negara teramai didunia dengan jumlah penduduk sebanyak 1.3 billion. Ramaikan. Berbeza sangat dengan Kanada yang mempunyai keluasan yang hampir sama, i.e 9.9 juta km persegi, tetapi penduduknya hanya 32 juta.

Sudan Negara Kesepuluh Terbesar


Sudan menduduki tangga ke sepuluh terbesar di dunia dengan keluasan 2.7 juta persegi. Penduduknya pula seramai 40 juta. Jumlah ni sebenarnya berbeza sangat dengan Australia yang menduduki tangga ke enam terbesar di dunia dengan keluasan 7.63 juta km persegi, namun penduduknya hanya 20 juta orang.(Kurang daripada Malaysia)

Comments

  1. Kanada bnyk kawasan banjaran.. tp org2nya sempoi juga.. :D

    ReplyDelete
  2. negara besar, rakyat pun ramai...>_<

    ReplyDelete
  3. Kalau ikut fakta, negara terpadat di dunia adalah negara Monaco. Negara China pula paling ramai tetapi negaranya besar. Ramai dan padat adalah sesuatu penilaian yg berbeza.

    ReplyDelete
    Replies
    1. You are right BM. Cuma analisis kita lebih kepada 10 buah negara di atas. Tapi kita ok aje nak tukarkan word terpadat dengan teramai tu..even kalau tengok malaysia pun lebih padat dari beberapa buah negara lainkan...nway tq for notification ya!!!

      Delete
    2. Ada ke kajian mengenai bangsa teramai didunia...rasanya bangsa cina juge kot, kan... Mana2 negara pun mesti ada orang cina. :)

      Delete
  4. tak tau pulak russia paling besar.. hihi.. nice info..
    licha suka baca benda2 cenggini

    ReplyDelete
  5. ohhh ni baru saya tahu Vatican City tu sebuah negara... macamana dia boleh jadi negara ek? dan Kanada tu terdapat sebahagian muka bumi dia bersalji kan? dekat dengan khutub utara so ornag tak duduk sangat bahagian tu kut... :D

    ReplyDelete
  6. vey gd sharing ni tq yer

    ReplyDelete
  7. Patutlah rakyat China berada dalam dilema bila kerajaan buat dasar satu keluarga satu anak je...

    ReplyDelete
  8. Rakyat china ramai... tu sebab mana2 negara kat dunia nie pun ada orang cina kan...

    ReplyDelete
  9. terima kasih di aats perkongsian info mengenai 10 negara terbesar di dunia ini..

    ReplyDelete
  10. menarik perkongsian statistik tentang 10 negara terbesar ni

    ReplyDelete
  11. Negara terbesar...ikut size .. kenapa agaknya negara besar tak seiring dengan jumlah ramainya penduduk? begitu juga dari segi kepadatan...kenapa negara kita yg size lagi kecil mempunya penduduk yang lebih kurang sama dengan Kanada yg size besar?? adakah faktor budaya?ekonomi? etc??

    ReplyDelete
  12. hmm....info menarik ..

    ReplyDelete
  13. lagi ramai penduduk..lagi mcm2 ragam nya... ^_^

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat