Breaking News

Saturday, May 31, 2014

3 Sebab Mengapa Perlu Makan Buah PRUN

http://boozedandinfused.files.wordpress.com/2012/05/dsc07207.jpg
3 Kebaikan Buah PRUN

3 Kebaikan Buah Prun


Tips kesihatan pilihan Blog Santai untuk dikongsikan dengan semua adalah tentang kebaikan buah Prun. Bercakap mengenai buah prun mesti ramai yang sukakan. Rasanya yang masam dan manis sememangnya menjadi pilihan ramai. Kita memang suka buah prun ni. Cuma tak pernah makan yang fresh aje. Yang istimewanya buah prun ni ia bukan hanya sedap tapi mempunyai banyak kebaikan dari segi kesihatan. Antaranya:

Agen Diet Yang Berkesan


Buah prun sangat istimewa kerana ianya merupakan agen diet yang berkesan. Ianya membantu menghadamkan makanan yang diambil dengan mudah. Kandungan serat yang tinggi didalam buah prun memberi kepuasan setelah makan serta mengelak daripada pertambahan berat badan. 

Kaya Dengan Vitamin C


Buah prun juga mengandungi vitamin C yang optimum untuk menyihatkan tubuh. Ianya merupakan sumber Vitamin C yang cukup baik dalam membantu tubuh badan menyerap zat besi. Mengambil prun membantu membina imuniti dan dan menghasilkan kolagen serta tisu baru, yang boleh melahirkan wajah yang berseri-seri.

Merawat Masalah Sembelit


Buah Prun yang kaya serat merupakan snek ringan yang paling mudah untuk merawat masalah sembelit kerana ianya dipercayai menjadi agen pelawas semulajadi sejak dulu lagi. Amalan mengambil beberapa biji prun setiap pagi, akan membuatkan tubuh kita menjadi ringan dan segar.

So pada sapa yang nak diet dan kelihatan ber seri-seri  macam kita (he..he), boleh amalkan prun selalu ya..

19 comments:

  1. baru tau..info yang berguna..tq sis.

    ReplyDelete
  2. thanks for sharing. teringin nak try

    ReplyDelete
  3. Wah.. bagus ni.. bolehlah buat saya berseri2 juga hehee..
    3x libresse & salam hari minggu. Semoga ceria selalu.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good Luck Khir...nanti boleh Ixara Aisyah, duta innershine..he..he

      Delete
  4. tak sembelit tu memang mudah nampak kesan. Sebab apa saya cakap macam tu adalah sebabnya.... saya bukan seorang yg sembelit. Tapi lepas makan buah prun, teramat mudah untuk membuang. Secara logiknya memang berkesan untuk orang yg sembelit.

    Kalau dapat yang fresh mesti sedap kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks arzmoha...kalau fresh mexti bestkan..

      Delete
  5. Thanks for sharing on the prune benefits

    ReplyDelete
  6. nice share.. tapi macam susah je nk cari buah prun ni.. hehe

    ReplyDelete
  7. Baru tahu..tapi saya memang gantikan snek lain dengan prun atas meja opis.

    ReplyDelete
  8. memang bagus prun ni.pernah dulu bantai satu paket sorang-sorang sampai kena diarrhea..buang habis toksin dalam badan!hehe

    ReplyDelete
  9. puteri memang suka makan prun..sedap kan

    ReplyDelete
  10. tak tahu pula buah prun ni agen diet yang berkesan. yang tahu dia agen sembelit je. hehe.. thanks for the info. memang sukan buah prun ni. sedap. tapi jarang makan. lepas ni boleh lah makan selalu, nak diet :)

    ReplyDelete

Designed By