Breaking News

Monday, May 19, 2014

Motivasi Pagi: Dia Adalah Hero

Embedded image permalink 
 Dia Adalah Hero

Motivasi Pagi: Dia Adalah Hero


Motivasi Pagi pilihan Blog Santai adalah kisah seorang hero jauh di pedalaman India. Setelah kematian isteri kerana tidak mendapat rawatan disebabkan beliau tinggal jauh dipendalaman, Dashrath Manjhi mengambil keputusan untuk membina sebuah jalan untuk menghubungkan penduduk dikampungnya dengan pihak luar. Hasratnya hanya satu. Beliau tidak mahu ada lagi yang menjadi mangsa seperti isterinya. Tidak mendapat rawatan kerana tinggal jauh dipedalaman.

Berbekalkan penukul dan pahat, beliau membelah gunung berbatu selama bertahun-tahun lamanya. Usahanya tidak sia-sia kerana setelah 22 tahun berusaha siang dan malam, beliau akhirnya mampu tersenyum gembira kerana telah berjaya menyiapkan sebuah denai sepanjang 360 kaki. Perjalanan yang dulunya sejauh 75 km kini menjadi hanya 1 km. 

Ini yang dikatakan, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Jika kita punya semangat yang kuat, bebanan dan dugaan bukan lagi menjadi masalah. Tahniah Uncle. You are one of the greatest hero on earth...

22 comments:

  1. memng hbat pngorbanan uncle india ni..satu dlm seribu :)

    klik2

    ReplyDelete
  2. Bagaimana pihak pemerintah tak nampak ni ye - sedih.
    Kalaulah dia Islam nyata jariahnya berkekalan
    Tapi tetap charity dia adalah amalan mulia.

    ReplyDelete
  3. Sorrylah dik kakak sejak-sejak ni sibuk betul nak bw...
    Banyak betul kerja:(

    ReplyDelete
  4. Salute kat pakcik ni, kalau aku ada banyak duit macam donald trump, aku bagi kat dia Anugerah Khdmat Cermelang Sepanjang Hayat, kerana telah "memudahkan" perjalanan yang dulunya 75km kepada 1 km. Applause! applause!

    ReplyDelete
  5. wah..hebt! sikit2 lma2 jdi bukit..pk cik ni lgi hebt dr supermn, spiderman..a true hero!

    ReplyDelete
  6. dapat pahal sebab memudahkan orang penduduk berurusan dengan orang penduduk luar

    ReplyDelete
  7. Ini memang luar biasa. Luar biasa. Moga-moga kita di Malaysia bersyukur dengan nikmat yg Tuhan telah beri. Kita di Malaysia hospital dan klinik di merata-rata tempat. Tak cukup dengan tu, ada lagi farmasi.

    ReplyDelete
  8. mmg hebat.. sikit2 lama-lama jadi bukit kan..

    ReplyDelete
  9. Wow, memang hebat... 22 tahun berusaha, bukan satu jangka masa yang pendek... :)

    ReplyDelete
  10. bagus tindakan dia...semoga penat lelah dia terbalas nnt

    ReplyDelete
  11. kita ni takde buat apa2 pun bising penat...

    ReplyDelete
  12. terbaik..moga di permudahkan buat nya..

    ReplyDelete
  13. bila niat untuk melakukan sesuatu untuk kebaikan..pasti akan berjaya. Memang hero uncle ni :)

    ReplyDelete
  14. Mmg seorang yg tabah & sememangnya patut dihormati tindakannya tu... mmg hero..

    ReplyDelete
  15. klu dia islam ... usahanya blh menjadi bekalan di akhirat . pasti ada ganjaran untuk niat baiknya ... 2x darlie dan whisper di mlm ini .

    ReplyDelete
  16. hebat pakcik ni sebab sanggup berkorban masa dan tenaga untuk orang lain...semoga nasib dia terbela.

    ReplyDelete
  17. subhanallah..hebatnya kesungguhan dya..

    ReplyDelete

Designed By