Breaking News

Monday, June 16, 2014

Arak Bertukar Madu

 Madu 
Arak Bertukar Madu

Arak Bertukar Madu


Renungan Pagi pilihan Blog Santai adalah kisah arak yang bertukar menjadi madu. Kisah ini berlaku di zaman khalifah Umar r.a.

Pada suatu hari Umar r.a berjalan-jalan di satu lorong di Madinah. Tiba-tiba beliau bertemu seorang pemuda yang membawa sesuatu di dalam bajunya. Umar r.a lalu bertanya. "Wahai orang muda, apa yang ada didalam baju mu?". Apabila terdenagr suara Umar r.a, pemuda tersebut merasa sangat takut kerana didalam bajunya itu mengandungi sebotol arak.

Oleh kerana ketakutan yang amat sangat, maka beliau berkata didalam hatinya dengan rasa takut dan sesal yang amat sangat, Ya Tuhanku tolonglah aku. Janganlah kau malukan aku di hadapan Umar r.a. Aku berjanji tidak akan minum arak lagi buat selama-lamanya."

Beliau kemudian berkata, "Ya Amirul Mukminin, sebenarnya yang aku bawa dalam bajuku ini adalah madu". Kemudian Umar r.a berkata, cuba kamu keluarkan madu tersebut, aku ingin melihatnya. Lalu pemuda tersebut dengan tangan yang terketar-ketar memberikan botol tersebut kepada Umar r.a. Dengan kehendak Allah S.W.T arak tersebut telah bertukar menjadi madu.

Inilah kekuasaan Allah. Jangan sesekali kita mengharapkan pertolongan kepada makhluk, sebab makhluk itu tidak berkuasa. Namun jika kita berserah kepada Allah dengan hati yang benar-benar ikhlas dan yakin, maka tiada apa yang mustahil.

1. Kena Cuba..Tak Ada Alasan
2. Istimewa Untuk Rakyat Malaysia  
6. Pilihan Terbaik Rakyat Malaysia 
7. Ramai Yang Pilih Ni..Kenapa Ya

19 comments:

  1. salam raudzah...dah lama rasanya noe x singgah sini...dah berubah wajah upanya blog ni...

    apa2 pun...kita bermohon lah padaNYA...hanya DIA yang mampu menolong kita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaalikumsalam Noe...betul tu...Hanya Allah tempat kita berserah...

      Delete
  2. bukan mudah nak kata jujurkan..hanya orang terpilihh sahaja

    ReplyDelete
  3. jetta dan jetta dua kali :)

    ReplyDelete
  4. sesungguhnya Dia sebaik-baik tempat berserah...thanks for sharing...^_^

    ReplyDelete
  5. MasyaAllah..sungguh terkesan dihati. Thanks for sharing the story =)

    http://butikgebugebu.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. subhanallah..hanya dengan niat kerana allah, semuanya menjadi lebih baik.

    ReplyDelete
  7. salam perkongsian yg baik. Klau kita mnghrapkan prtolongan dri Allah d' brserah, In Sha Allah, niat yg baik dkabulkan..:)

    ReplyDelete
  8. subhanaallah..terima kasih sharing..

    ReplyDelete
  9. Surah Yassin ayat 82 : "Kunfayakun"...

    ReplyDelete
  10. sesungguhnya tiada apa dapat menandingi kuasa Allah swt...

    p/s: layout baru ehh kak???stylo..stylo..hehehe

    Regards.
    -Strider-

    ReplyDelete
  11. haaaa'aaa br perasan layout baru...

    ReplyDelete
  12. Allahuakbar..thanks for sharing..bagus pengajaran ni..

    Anak Anda Picky Eaters?

    ReplyDelete
  13. Perkongsian yg sungguh bermanfaat.. penyerahan kpd Allah secara ikhlas & yakin pasti ada kebaikannya... subhanallah..

    ReplyDelete

Designed By