Breaking News

Tuesday, June 10, 2014

Catuan Air Kembali Mulai Julai?

Catuan Air Kembali Mulai Julai?
Catuan Air Kembali Mulai Julai?

Catuan Air Kembali Mulai Julai?


Berdasarkan laporan dari kementerian, penduduk Selangor dan Lembah Kelang mungkin bakal berhadapan satu lagi pusingan catuan air mulai Julai. Ini kerana paras air di Empangan Sungai Selangor telah merosot akibat cuaca panas.

Sehingga kini, paras air di Empangan Selangor, yang membekalkan air kepada hampir 60% penduduk di sekitar Selangor dan Lembah Kelang, berada pada tahap 43%. Jika dilihat pada senario yang lepas, catuan air akan dilakukan jika paras air berada di bawah 40%. 

Kalau dilihat pada cuaca, ianya tidak begitu panas dan hujan hampir setiap hari. Malah seminggu yang lalu, banjir kilat yang besar dan teruk telah berlaku di UIA. Malangnya hujan tidak berlaku di kawasan empangan.   

So kepada kerajaan Selangor, lakukan sesuatu sebelum keadaan menjadi lebih kritial. Dan kepada pengguna semua pastikan penggunaan air dilakukan secara berhemah. Dan jangan lupa berdoa kepada Allah supaya catuan air yang sama tak akan berulang. Julai dah masuk bulan Ramadhan.

19 comments:

  1. kesianlah pada mereka yang terkena catuan air tu..

    ReplyDelete
  2. alamak ai !
    hope new home ni xkena catuan air
    dala top floor ..ergh!

    ReplyDelete
  3. Semoga isu air ni cepatlah selesai...

    ReplyDelete
  4. Fenomena Elnino.. Seluruh Malaysia tu...

    ReplyDelete
  5. ini pun sebenar sesuatu isu yang agak sukar untuk kita kawal kerana ia melibatkan mother nature..tapi apa2 pun sama sama laa kita pohon doa supaya kejadian catu air tidak berulang..kesian kat mereka yang terlibat...

    p/s: dah beberapa hari tak nampak iklan nuff kat sini..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Sebab keadaan kali ni berpunca dari perubahan cuaca.

      Delete
  6. Hi RDZ .. balas kembali kunjungan http://www.kacamataview.com/

    Wah tak sangka betul sebegitu cepat musim kemarau tiba lagi di Malaysia.. aduh kena beringat ni

    ReplyDelete
  7. Betul tu.. yang penting kene banyak berdoa pada Allah.. moga dijauhkan ujian berat ini di bulan ramadhan...

    ReplyDelete
  8. Kena penuhkan bekalan laa nie...

    ReplyDelete
  9. oh tidak!!!, kalau kena lagi kena pindah dari Negeri Selangor nampaknya, catuan hari tu pun seksa!

    ReplyDelete
  10. Kena sentiasa alert ni.. bulan Ramadan nnti lagi susah klu mcm ni...

    ReplyDelete
  11. Terasa nikmat yang sedikit diambil, jadi beringatlah.. Beli tong air banyak-banyak

    ReplyDelete
  12. sudah diagak . kena terima wpun dibulan puasa ... 3xpromoted content

    ReplyDelete
  13. harap langkah awal akan diambil...kalau tak kesian pula mereka yang terjejas bekalan air ni. Lagi-lagi mereka yang tinggal kat flats

    ReplyDelete
  14. smoga2 kes kekeringan empangan air ni tak berlarutaan ke bulan ramadhan...sama2 kita doakan...

    ReplyDelete
  15. kita sebagai pengguna pun kena berjimat-cermat.moga Allah lindungi kita semua

    ReplyDelete
  16. Hmm... Pernah rasa dh 3 bulan dulu... Kali ni kena lagi... Hmmm... Redha je lah.. Apa nk buat...

    ReplyDelete

Designed By