Breaking News

Friday, June 27, 2014

Nasi Kandar Ada Dadah?

http://www.penang-vacations.com/ImagesRev2/nasiKandar.jpg
Makan Nasi Kandar Positif Dadah?

Makan Nasi Kandar Positif Dadah


Nasi Kandar Ada Dadah? Inilah isu hangat yang kini diperkatakan dikhalangan peminat nasi kandar. Kalau you all salah seorang daripada penggemar nasi kandar, hati-hati ya. Makan nasi kandar boleh positif dadah tau.

Menurut beberapa ujian yang dijalankan oleh Pengarah Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) Selangor, kandungan bahan rempah yang digunakan didalam nasi kandar seperti kaskas telah menyebabkan kandungan air kencing menjadi positif seperti mengambil najis dadah. Hmmm..bahaya ni...

Kas-Kas Dalam Nasi Kandar Adalah Haram?


Bila terbaca berita ni kita teringat satu artikel yang pernah kita baca mengenai pengharaman penggunaan kas-kas sebagai ramuan dalam masakan seperti nasi kandar dan nasi briyani. Ianya merupakan satu kesalahan di bawah Akta Makanan 1983 dan mana-mana penjual yang menggunakan nya boleh dikenakan tindakan termasuk penjara. 

Kebiasaannya, kas-kas digunakan sebagai bahan perangsang dalam masakan kari dan kurma. Penggunaan kas-kas yang berlebihan dalam masakan akan menyebabkan pengunjung berasa ketagih.

Kas-Kas Adalah Dadah?


Kas-kas ni dadah ke? Hmmm..ianya bukan dadah ya. Kas-kas atau nama saintifiknya `Papaver somniferum' hanyalah merupakan tumbuhan perasa (rempah) berbentuk biji halus yang terkenal di India. Sama seperti kayu manis, ketumbar, buah pelaga, jintan manis dan pelbagai herba lain, kas-kas sering digunakan dalam masakan tradisional India yang diperkenalkan sejak lebih 1,000 tahun lalu.

Namun penggunaan biji kas-kas secara berlebihan dalam apa juga jenis masakan termasuk nasi kandar boleh menyebabkan simptom khayal dan ketagihan.
Kesannya sama seperti dadah.

27 comments:

  1. biar betul??..aptb..semua makanan kat luar sekarang nie susah nak dipercayai..

    ReplyDelete
  2. oh begitu ya? Hmm..saya suka nasi kandar tapi jarang la makan sebab susah nak dapat yang betul2 sedap

    ReplyDelete
  3. Nasib baik saya kurang and tak berapa suka nasi kandar..so sy selamat dari dadah dalam nasi kandar..=)

    ReplyDelete
  4. patutlah rasa teringin je makan nasi kandar kt area sini ni... :)

    ReplyDelete
  5. isu kas kas ni dah lama. tapi memang lepas makan nasi kandar rasa nak tidur je..huhu

    ReplyDelete
  6. kawan naniey yang kerja kat aadk pun ada cakap dah sal nie semalam..klik invest smart tuk raudah..

    ReplyDelete
  7. Terkejut juga baca ni kat surat khabar. Dan ini kali pertama aku dengan kaskas. Entah berapa banyak lagi bahan yang aku tak tahu.

    ReplyDelete
  8. eemmm patut la bila mkn nasi kandar mengantuk jer.

    ReplyDelete
  9. emmm...baru tahu ker, rasanya ini topik lama..(mohon maaf byk2 yer..)

    ReplyDelete
  10. nasib baikk tak suke makan nasi kandar... tapi penah jgk dengar pasal ni dulu..

    ReplyDelete
  11. dah pernah kecoh perkara ni suatu masa dulu ...

    ReplyDelete
  12. Selalunya..kalau mkn nasi kandar..mesti mengantuk..
    Tangan pulak..seharian bau kari..hehe..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah bahayanya nasi kamdar ni kan..nasib sy bukan penggemarnya..thanks sis for the info..:DD

      Delete
  13. kita singgah malam sis sb kurg sihat uh... jetta dan jetta malam ini pagi tadi tak sone sb ni kes sgt sakit uh...

    ReplyDelete
  14. bahaya kala begini patut rsa ketagih jer uh..wahualam.

    ReplyDelete
  15. suatu masa dulu pernah hot kisah nasi kandar dengan kas-kas... orang cakap ketagihnya lain macam.. timbul balik eh isu ni...

    ReplyDelete
  16. Pernah dgr dh ksah ni dulu... Dlm nasi arab pun kdg2 di buh juga kas-kas ni... Tapi sejauh mana kesahihannya tak pasti la..

    ReplyDelete
  17. ada juga terbaca tentang ni...banyak pula makanan sekarang macam not safe je untuk dimakan.

    ReplyDelete
  18. teruk ni.. patut la gua selalu makan nasi beriani

    ReplyDelete
  19. nasib baik jarang makan nasi kandar

    ReplyDelete
  20. ermmm....camtu pulak??
    ada kesan khayal but not categorised as drug..??

    ReplyDelete
  21. Ahh berat ni. Klu makan lepas tu ada roadblock & kena urine test pulak. Especially budah2 muda yg menunggang motor tu... tak pasal2 je menunggu kat lokap smpi keputusan kimia KKM smpi.. aduh naya...

    ReplyDelete
  22. Mama Sha pernah beli kas2 ni dulu... Sha pernah guna masa masak nasi beriani @ kari... so far tak ketagih pulak.... mungkin ada letak sedikit ganja kot... heee~ nasi kandar, feveret Sha !

    Menabung Invest disini :)

    ReplyDelete

Designed By