Pembalut Buku Kulit Manusia

Risalah   dibalut kulit manusia  
Naskhah Dari Kulit Manusia: “On the destiny of the soul” 
 

Pembalut Buku Kulit Manusia


Pembalut Buku Kulit Manusia. Hmmm.. Ngeri juga untuk dibayangkan. Sebenarnya dakwaan ini dibuat oleh sekumpulan saintis dari Harvard University. Ujian yang mereka lakukan ke atas pembalut sebuah risalah Perancis dari abad ke-19 yang kini disimpan di perpustakaan Universiti tersebut mengesahkan ia diperbuat daripada kulit manusia.

Kajian ini dibuat asalnya untuk mengesahkan dakwaan seorang seorang doktor yang juga rakan kepada Arsene Houssaye, pemilik "On the destiny of the soul” yang mendakwa pori-pori kulit manusia jelas kelihatan pada pembalut naskah tersebut. 


Nota tulisan tangan beliau dalam bahasa Perancis dijumpai di dalam naskah tersebut yang mengatakan karya milik Arsene Houssaye itu dibalut “menggunakan kertas kulit manusia.” Hmmm..Kulit siapakah yang digunakan ni ya?

Bila terbaca kisah diatas, kita agak impressed kerana bukan hanya naskah diatas sahaja yang dibalut menggunakan kulit manusia, namun banyak lagi. Antaranya:  

 
 Kamus Samuel Johnson
1818: "Donor": James Johnson

 
Leeds, Ingegris Ledger
1700: "Donor": Unknown

  
Bibliography James Allen, alias Jonas Pierce, alias James H. York, alias Burley Grove.
1837: "Donor": James Allen

P/s: Hebatlah dia orang ni. Pengabdian yang bukan calang-calang tu..agak-agaknya kalau pegang buku-buku di atas rasa apa ya? Kulit manusia tu..


Source

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat