Rahsia Al Fatihah

http://dienislam.files.wordpress.com/2011/02/al-fatihah.jpg 
Rahsia Al Fatihah

Rahsia Al Fatihah


Renungan Pagi pilihan Blog Santai adalah kisah Ahli Sufi Dan kelebihan Al Fatihah. Semoga kisah ini menjadi teladan dan panduan untuk kita semua.

Pada suatu hari, Ahmad masuk ke tempat perkumpulan sufi dengan memakai pakaian yang compang-camping. Dengan cara tersebut beliau dapat melakukan ibadah dengan sempurna. Melihat keadaan Ahmad yang serba kekurangan, para jemaah lainnya dari perkumpulan sufi tersebut ramai yang ragu-ragu akan keihklasan beliau beribadat. "Dia tidak termasuk anggota perkumpulan kita" bisik mereka.

Pada suatu hari Ahmad pergi ke perigi dan timbanya tiba-tiba terjatuh. Sekumpulan sufi dalam kelompok tersebut memarahi beliau. Denagn perasaan yang sedikit kecewa, Ahmad pergi mengadap ketua perkumpulan tersebut lalu berkata, "Bacalah Surah Al Fatihah, In Shaa Allah timba itu akan naik dari dasar perigi tersebut." "Permintaan apakah seperti itu" tegur ketua perkumpulan jemaah tersebut dalam nada menyindir.

Ahmad terdiam lalu berkata, "Jika engkau tidak mau membacanya, izinkan aku membacanya". Ketua tersebut mengizinkannya, lalu Ahmad membaca Al Fatihah. Tiba-tiba timba tersebut naik ke permukaan. Ketua sufi sangat terkejut melihat kejadian tersebut. Beliau kemudiannya membuka serbannya lalu berkata, " Anak muda, siapakah engkau sebenarnya?'

Ahmad tersenyum lalu berkata, "katakan kepada sahabat atau muridmu, jangan sesekali memandang rendah kepada orang lain. Pandanglah dengan pandangan yang sopan sekalipun ia kelihatan sangat sederhana dari segi penampilan."

Comments

  1. Semoga menjadi peringatan dan panduan

    ReplyDelete
  2. nice info

    Assalamualaikum. Jemput singgah di blog http://www.kedaivitamin2u.blogspot.com. Di sini ada info supplement produk keluaran Shaklee

    ReplyDelete
  3. nice sharing sis..
    ya jangan menilai org dripada luaran..


    promte contens.. dgn auto :)

    ReplyDelete
  4. nice sharing. kadang kadang yang di dalam itu sukar untuk org pandang.

    ReplyDelete
  5. nice sharing kak.... buah yang busuk itu bukanlah tidak boleh dimakan langsung :)

    ReplyDelete
  6. Thanks for sharing RDZ....

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  7. info terbaik.. Berapa kali sehari kita Umat Islam di wajib membaca Surah Al-fatihah jika tiada keuzuran, Itu dah menunjukkan bertapa hebatnya Surah Al-Fatihah.

    ReplyDelete
  8. T kasih atas perkongsian Raudzah... Al Fatihah... aamiin..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat