Statistik Harta Rakyat Malaysia Berdasarkan Kaum

Embedded image permalink 
 Statistik Harta Rakyat Malaysia Berdasarkan Kaum

Statistik Harta Rakyat Malaysia


Info serius pilihan Blog Santai untuk dikongsikan dengan semua adalah statistik harta yang dimiliki oleh rakyat Malaysia berdasarkan kaum. Data ni bukan untuk tujuan provokasi ya. Sekadar berkongsi untuk menyedarkan kita dimana kedudukan kita semua dalam negara. Dan yang pasti kita tak perlu salahkan orang lain kalau ini terjadi kerana semuanya bermula dari diri kita. 

Secara keseluruhan kaum China boleh dianggap sebagai yang paling berjaya. Diikuti oleh lain-lain bangsa, bumi dan juga India. Kalau tengok dari segi peratusan, jaraknya memang terlalu jauh. Dan kita pasti walaupun data ini agak outdated, ianya adalah gambaran sebenar apa yang berlaku di Malaysia. Ianya telah berlaku sejak berdekad yang lalu dan akan terus berlaku dan berlaku jika setiap dari kita tak ada initiatif untuk memajukan diri.

p/s: Data ini tidak akan berubah kalau ramai diantara kita yang ada sekarang lebih bangga untuk menjadi pailang, penagih dan juga penjenayah. Takkan kita nak ada sorang aje Syed Mokhtar kat Malaysia ni kot?

Comments

  1. mmg tak dinafikan... kita wajib bangun///

    ReplyDelete
  2. betul tu...walaupun tanpa statistik nie, pada pandangan mata kita sahaja dah boleh nmpak dengan jelas..sorry to say tapi melayu sekarang kena bantu melayu lain untuk naik...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. ye kak memang tak di nafikan , semoga ramai yang sedar

    ReplyDelete
  4. Sorry to say jugak... Melayu ni suka dengki mendengki. Dalam banyak hal. Tengok saje kalau orang buka kedai makan baru nak maju dorang dah buat black magic bagi pelanggan kabur pandangan tak nampak kedai tu.
    Please lah..kita kan orang islam. Janganlah sampai tahap syirik.
    http://drshikinzainal.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Sikap tu.. amat memainkan peranan yang penting

    ReplyDelete
  6. adui...jauh ketinggalan...mau bangkit segera untuk tidak terus ketinggalan..

    ReplyDelete
  7. jauh beza % tu...kena terapkan fikiran anak2 kita utk berbisnes instead of makan gaji...

    ReplyDelete
  8. Orang Cina pandai berniaga, kalau bagi duit RM 50 atau RM 100, dia tak banyak "bunyi" sentiasa ada duit pecah. Tapi kalau Org Melayu, akan cakap, tak de duit kecil ke! saya tak de duit pecah!
    Secara tak langsung, barang itu tak dapat dijual. Seterusnya pembeli akan lari dan tidak akan kembali membeli barang di kedai orang melayu itu. Nampaknya kecil perkara ni, tapi ianya serius.

    ReplyDelete
  9. erm.....mmg dh agak kaum cina yg pling atas...malay should be more concern and alert about these.n become more motivated person untuk menjadi yg lbh baik...

    ReplyDelete
  10. semoga kita semua sedar dan jadi lebih bermotivasi

    ReplyDelete
  11. Sedarlah bangsa ku... jngn tidur disiang hari...

    ReplyDelete
  12. bangun melayu..jangan jadi melayu mudah lupa..

    ReplyDelete
  13. kaum india ..juga jangan ketinggalan ...kerana dalam bidang swasta, kerajaan, pendidikan ...perumahan ..org cina bg peluang kat cina , kerajaan bagi peluang kat melayu dan india diabaikan ...lepas tu wujud kes curi gaduh ..salahkan india..beginilah pemimpin negara kita yang kata kita jaga hak semua kaum...tapi wahai manusia fikirlah ...negara lain maju terutamanya singapore kerana yang berkelayakan dan berkebolehan di pilih dan di beri peluang bukan dipilih kerana nak memenuhkan kuota sesuatu kaum ....malaysia kan semua boleh ....dan indon senang masuk keluar ...macam makan angin ..bangla pula kawin indon dan buka kedai di malaysia ...dan ramai suami dilarikan oleh wanita indon ...beginilah malaysia akan capai wawasan 2020...Malaysia Boleh

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat