Breaking News

Friday, June 27, 2014

Syed Mokhtar, Dermawan Asia

Syed Mokhtar, Dermawan Asia 
Syed Mokhtar, Dermawan Asia

Syed Mokhtar, Dermawan Asia


Kalau tiga hari yang lepas kita ada berkongsi kisah Dermawan Piala Dunia, kali ni info menarik pilihan Blog Santai adalah kisah Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary yang muncul dalam senarai tahunan terbaru Wira Dermawan Forbes Asia. 

 Syed Mokhtar, Dermawan Asia 
Syed Mokhtar, Dermawan Asia

Berdasarkan rekod Syed Mokhtar telah menderma lebih daripada US$500 juta sejak 10 tahun yang lalu kepada mereka yang terbabit dalam pelbagai bencana alam di Asia serta beberapa negara lain. Penubuhan kem pelarian di Pakistan serta rumah anak yatim di Guinea adalah antara sumbangan beliau. Beliau juga turut terlibat dalam Program pemulihan untuk mangsa bencana di China, Indonesia dan Iran. 

Syed Mokhtar juga turut membuka beberapa hospital dan institusi lain di Uganda, Afrika Selatan, Nepal dan Australia yang sebahagiannya bertujuan untuk mempromosikan Islam. Alhamdulillah ...beruntung ibu yang melahirkan beliau.

"Kekayaan itu Allah beri kepada saya untuk saya menolong orang lain pula. Saya percaya kepada keberkatan rezeki. Hari ini kita tolong orang, esok lusa orang akan tolong kita pula dengan cara yang lain" - Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary

16 comments:

  1. ini lah yang patut kita conyohi..semoga makin dimurahkan rezeki

    ReplyDelete
  2. kayanya dia...betull..kita keno contohi perkara yang baik..

    ReplyDelete
  3. Assalammualaikum... raudz,

    hartawan yang dermawan nie.. hartawan melayu yang terkenal di Malaysia..

    mselim3

    ReplyDelete
  4. lebih byk kita menderma lebih byk rezeki kita dptkan....

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah...rezeki yang diperolehi dikongsi bersama dengan orang2 lain yang memerlukan...baru rezeki tak putus2 datang....

    ReplyDelete
  6. harta tu milik Allah taala :) memang wajar dikongsi... semoga melimpah rezeki Syed Mokhtar...

    ReplyDelete
  7. Subhanallah...semoga bertambah murah rezeki beliau

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah... Itu yg sebaiknya...

    ReplyDelete
  9. boleh dijadikan contoh yang baik kan...mudah-mudahan bertambah rezeki beliau :)

    ReplyDelete
  10. kat sekolah dulu ada skim bantuan al bukhary utk klas tmbahan..

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah. Antara contoh teladan Islam masa kini yang patut dicontohi.
    Bersedekahlah mengikut kemampuan.
    Jangan x sedekah langsung. Nanti dah meninggal "tiada bekal nak bawa".

    ReplyDelete
  12. Allah pasti menambah rezeki org2 yg suka bersedekah & menginfakkan harta ke jln Allah... subhanallah.

    ReplyDelete

Designed By