Breaking News

Saturday, July 5, 2014

Inilah Hukuman Untuk Pengguna Internet Tegar

Inilah Hukuman Untuk Pengguna Internet Tegar
Hukuman Untuk Pengguna Internet Tegar

Hukuman Untuk Pengguna Internet Tegar


Info menarik pilihan Blog Santai untuk dikongsikan dengan semua adalah kisah hukuman yang dikenakan ke atas pengguna internet tegar. Ketagihan internet adalah antara masalah sosial yang melanda dunia. Ada diantara pengguna tegar yang menghabiskan masa antara 12-18 jam sehari melayari internet. Untuk mengatasi masalah pengguna internet tegar ni, beberapa negara telah memperkenalkan program ala tentera untuk mengubah tabiat mereka yang terlibat.

Program ala tentera ini mula diperkenalkan di China pada tahun 2007. Bermula dengan hanya satu kem kini jumlahnya bertambah sehingga 250. Kem ini juga telah mula diperkenalkan di  Korea.

 Hukuman Untuk Pengguna Internet Tegar
  Hukuman Untuk Pengguna Internet Tegar 
Hukuman Untuk Pengguna Internet Tegar
 Hukuman Untuk Pengguna Internet Tegar
Hukuman Untuk Pengguna Internet Tegar

Pelajar-pelajar yang sebelum ini menghabiskan masa melayari internet kini dipaksa untuk melakukan kerja-kerja pembersihan di kawasan kem serta memasak. Setiap hari bergilir-gilir membasuh serta menyediakan makanan. Selain latihan fizikal, mereka juga turut dilatih dalam bidang muzik dan tarian singa Cina.  

Biarpun ramai yang mempersoalkan keberkesanan program ni, pengendali kem percaya pendidikan dan hidup dalam persekitaran tentera telah menjadikan mereka lebih berdisiplin dan mengembalikan keupayaan mereka untuk menjalani kehidupan yang normal.

p/s: Menarik gak program ni. Agak-agaknya kalau program ni diperkenalkan di Malaysia, ok tak?

14 comments:

  1. Rasanya kalau ada kat Malaysia ..habislah mak ayah pun sekali, sebab mereka yang dewasa dan tua2 pun sekarang leka gak berinternet...

    ReplyDelete
  2. eeee . kena bersihkan tandas la pulak .

    ReplyDelete
  3. ooooo..ni ala2 PLKN lah kan.....tapi kat Malaysia takedelah sampai mcm ttu skali....klau kat Malaysia guna cara ni mungkin meletus 'perang dunia ke-3'..hihihiihih..mak ayah mungkin akan bantah..PLKN pon ad sebahagian xsejutu nikan pulak berthun-tahun mcm korea tu kan. =='

    ReplyDelete
  4. kalau kt Malaysia ni...sah2 la ramai yg akan menentang...bukan budak2 remaja je...org2 tua yg lg kuat tentangannya

    ReplyDelete
  5. kalau buat kat Malaysia, confirm peserta majoritinya adalh blogger.hehe

    ReplyDelete
  6. hahahhaa adoi...
    tak sanggup Sha...
    internet ni dah macam bestfriend Sha suda....kikiki

    ReplyDelete
  7. Mcm program khidmat masyarakat & plkn pulak kan... hehee..
    3x kkkbox sini.. :D

    ReplyDelete
  8. Boleh gak terapka ktmalaysia ni.

    ReplyDelete

Designed By