Breaking News

Monday, July 7, 2014

Misteri Kehilangan 1.8 Juta MYKad

MISTERI 1.8 JUTA MYKAD HILANG 
 Misteri Kehilangan 1000+ MYKad Setiap Hari

Misteri Kehilangan 1.8 Juta MyKad


Misteri kehilangan MyKad semakin menjadi-jadi.  Bayangkan 1,307 MyKad hilang dalam masa satu hari. Dan sehingga kini sejumlah 1.8 juta Mykad telah hilang dalam masa 2 tahun. Banyakkan...

Kalau dulu kita assume memang hilang tapi setelah kes warganegara express tebongkar, kita rasa bilangan MyKad yang hilang ni mungkin ada kaitan dengan penjualan MyKad kepada sindiket pada harga tertentu. So bayangkan berapa ramai warga asing yang telah mendapat manafaat dari MyKad ni kan. 

Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) tahun lalu, bilangan MyKad yang hilang meningkat setiap tahun, iaitu daripada 397,079 (2010), 413,068 (2011), 429,137 (2012) dan 565,157 (2013 sehingga 30 Oktober).

Denda Hingga RM500 Jika Hilang MyKad


Kalau nak diikutkan, berdasarkan undang-undang yang ada bayaran denda bagi meeka yang kehilangan MyKad agak tinggi. Ianya boleh mencecah sehingga sehingga RM500. RM100 bagi kehilangan kali pertama, RM200 bagi kali kedua dan RM300 untuk kehilangan seterusnya. Tapi mungkin mereka boleh mendapat lebih dairpada M500 apabila menjualnya kepada sindiket kan. Hmm...

Source

16 comments:

  1. ni mesti ada saluran dari dalam ni...

    ReplyDelete
  2. denda tu yang tak tahan...mahal benau...kena jaga elok2 nie

    ReplyDelete
  3. rm500 boleh makan nando's 3 round tau :(

    ReplyDelete
  4. byaknya hilang..sindiket la kot :)
    misteri yg masih x dpt dirungkai

    klikx2

    ReplyDelete
  5. Duit punya hal ada yg sanggup jual.. tp mcm2 cara boleh hilang ni kan.. cara betul2 hilang dgn tak je... wallahualam...

    ReplyDelete
  6. Itulahkan...bunda pun ada tengok dalam berita tv...pelik jugakkan...ni mesti ada sindikit ni... macam2..

    ReplyDelete
  7. This is really a worrying figure.

    ReplyDelete
  8. salam. kemanakah menghilangnya????

    ReplyDelete
  9. kesian bila orang yang betul-betul hilang IC sebab kena ragut atau curi.dia pun tak pasal-pasal kena bayar denda

    ReplyDelete
  10. Tapi sian kalau yang kene rompak wallet camne ea?

    ReplyDelete
  11. wahhh...bayangkan kalau semua jumlah mykad disalahguna...boleh lumpuh negara dibuatnya...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  12. Perkara pnting tu yg wajib kna jaga..

    ReplyDelete
  13. Macamana agaknya depa ubah gambar tu yek Raudzah.....Kalau dah namanya penjenayah ada ajelah akalnya tu hehe

    ReplyDelete

Designed By