Senarai Pesawat Komersial Yang DiTembak Jatuh Dalam Sejarah Dunia

 
   Pesawat Komersial Yang DiTembak Jatuh
Antara Pesawat Komersial Yang DiTembak Jatuh

Pesawat Komersial Yang DiTembak Jatuh


Kejadian pesawat komersial ditembak jatuh bukanlah sesuatu perkara yang sering berlaku dalam sejarah dunia. Ianya merupakan satu kesalahan dari segi undang-undang. Mereka yang bertanggungjawab boleh didakwa di mahkamah antarabangsa.  

Sejak tahun 1940, terdapat sekurang-kurangnya 22 Kejadian pesawat komersial ditembak jatuh di seluruh dunia, mengakibatkan lebih daripada 1,250 mangsa. (Jumlah ini  tidak termasuk 295 penumpang dan anak kapal yang terkorban di atas pesawat MH17). Sempadan Rusia atau bekas Kesatuan Soviet dan negara-negara blok Timur telah menjadi tuan rumah kepada sembilan insiden. Antara senarai pesawat komersial yang ditembak jatuh dalam sejarah dunia adalah seperti berikut:

Pesawat Komersial Yang DiTembak Jatuh  
Pesawat Penumpang Yang Ditembak Jatuh Tahun 1940 
(Image Yang hampir sama)

14 Jun 1940 - Pengebom Soviet menembak jatuh sebuah pesawat komersial milik Finland, Aereo O / Y, yang dalam perjalanan dari Tallinn, Estonia, ke Helsinki, Finland. Walaupun terdapat gencatan senjata di antara Finland dan Kesatuan Soviet, pengebom melepaskan tembakan dengan mesingan menyebabkan sembilan kematian. 

Senarai Pesawat Komersial Yang DiTembak Jatuh Dalam Sejarah Dunia
23 Julai 1954- Cathay Pacific Airways Douglas DC- 4

23 Julai 1954- Cathay Pacific Airways Douglas DC- 4 : Sebuah pesawat Hong Kong yang dibawah kawalan British yang sedang terbang dari Bangkok ke Hong Kong , Cathay Pacific Airways telah ditembak oleh Pejuang Tentera Pembebasan Rakyat China. Kerajaan China menyatakan bahawa mereka telah melakukan kesilapan apabila menyangka pesawat itu adalah  sebuah pesawat tentera dari Republik China (Taiwan) dalam misi serangan terhadap Pulau Hainan. Kejadian tersebut telah mengorbankan 10 daripada 19 penumpang pesawat tersebut.

Senarai Pesawat Komersial Yang DiTembak Jatuh Dalam Sejarah Dunia 
27 Julai 1955-  El Al flight 402

27 Julai 1955-  El Al flight 402 : Sebuah  penerbangan penumpang dari London ke Tel Aviv yang melalui Vienna dan Istanbul  telah memasuki ruang udara Bulgaria pada  Julai 1955. Pesawat ini kemudiannya ditembak oleh dua pejuang Bulgaria selepas dikatakan enggan mendarat. Pesawat tersebut akhirnya meletup di udara dan mengorbankan 58 nyawa di atas kapal.

21 Februari 1973 – Libyan Arab Airlines 114 : Pada tahun 1973, sebuah pesawat penumpang menuju ke Kaherah dari ibu negara Libya Tripoli hilang kawalan akibat cuaca buruk  (ribut pasir)  akhirnya gagal berfungsi  dan memasuki  ruang udara Israel di semenanjung Senai. Ia kemudiannya ditembak oleh dua jet pejuang Phantom Israel yang menyangka pesawat tersebut adalah MIG Mesir. . Hanya lima daripada 113 orang di atas kapal terselamat.

Korea Air Lines crash lands in Russia
Korean Airlines Yang Melakukan Pendaratan Kecemasan

April 20, 1978 - Pesawat pejuang Soviet menembak jatuh pesawat penerbangan 902 milik Korean Air Lines berhampiran Murmansk selepas didakwa memasuki ruang udara USSR. Dua daripada 107 penumpang terbunuh dalam kejadian itu selepas pesawat itu melakukan pendaratan kecemasan di sebuah tasik beku.

 korean airlines 
1 September 1983  -  007 Korean Air Lines


September 1, 1983 - Sebuah lagi pesawat penerbangan (007) milik Korean Air Lines telah ditembak jatuh oleh pesawat pejuang Soviet berhampiran Pulau Moneron, Rusia, mengorbankan 269 anak kapal termasuk Kongres Amerika Syarikat, Larry McDonald. Pesawat itu sedang dalam penerbangan dari New York ke Seoul pada 1 September 1983, dengan mengikuti laluan Alaska sebelum menyeberangi Lautan Pasifik. Pesawat itu didakwa memasuki ruang udara Soviet disebabkan kesilapan juruterbang


iran air 
3 Julai 1988 - Penerbangan 655 Iran Air

3 Julai 1988 - Penerbangan 655 Iran Air : Penerbangan 655 Iran Air dengan 290 orang di dalam pesawat, ditembak jatuh di Teluk Parsi oleh peluru berpandu USS Vincennes ketika pesawat itu masih berada di ruang udara Iran. Pegawai Amerika Syarikat kemudian menyatakan Vincennes tersalah anggap pesawat Airbus A330 itu sebagai jet pejuang. Pesawat itu sedang dalam penerbangan dari Tehran ke Dubai. Tiada mangsa terselamat. Kerajaan Amerika Syarikat  akhirnya membuat penyelesaian dengan memberi pampasan kepada anggota keluarga mangsa.

Transair Georgia Plane
 Pesawat Milik Georgia Transair Yang Hampir Sama

September 21, 1993 - Pesawat milik Georgia Transair dari Sochi, Rusia, ditembak dengan peluru berpandu ketika menghampiri lapangan terbang Tukhumi-Babusher di Abkhazia, Georgia. Lima anak kapal dan 22 penumpang terbunuh. Peluru berpandu tersebut adalah milik pemberontak Georgia.

September 22, 1993 - Satu lagi penerbangan Georgia Transair, dari Tbilisi telah ditembak jatuh oleh pemberontak dalam percubaan untuk mendarat di Lapangan Terbang Sukhumi, mengorbankan 108 daripada 132 anak kapal

http://www.sundayobserver.lk/2013/05/05/z_p04-Navy-salvages.jpg

  Penerbangan Lionair 602

29 September  1998 –  Penerbangan Lionair 602 : Pada tahun 1998, penerbangan dari kawasan tengah utara Tamil yang bergolak di Sri Lanka ke ibu negara Colombo hilang bersama  48 penumpang. Bangkai pesawat itu ditemui hanya 14 tahun kemudian, pada tahun 2012, oleh sebuah kapal tentera laut Sri Lanka. Tidak dapat dipastikan bagaimana pesawat tersebut  terhempas, tetapi laporan awal mendakwa pesawat itu ditembak jatuh oleh bateri MANPAD yang kini mengalahkan pemberontak Tamil Tiger.

Passengers boarding flight 
Pesawat Siberia (Tu-154)

Oktober 2, 2001 - Pesawat penerbangan milik syarikat penerbangan Siberia telah ditembak jatuh di Laut Hitam dari Semenanjung Crimea di Ukraine semasa latihan ketenteraan. 66 penumpang dan 12 anak kapal yang dalam perjalanan dari Tel Aviv ke Novosibirsk, Rusia, telah terkorban. 
http://cdn2-b.examiner.com/sites/default/files/styles/image_content_width/hash/c4/2e/c42e765e735562f7a9884a3f52f6005a.jpg?itok=UT2GyN7a
 MH 17

July 17, 2014 — Pesawat MH 17 milik syarikat penerbangan Malaysia yang dalam perjadlan dari Amsterdam ke Kuala Lampur dipercayai telah ditembak oleh pemberontak Pro-Rusia berhampiran Donetsk, Ukraine, mengorbankan 295 anak kapal beserta penumpang.


Comments

  1. fobia masih melekat pada diri ini :(
    masih memikir, dimana MH370?

    Semoga mangsa2 MH17 tenang 'disana'..

    ReplyDelete
  2. Kalau diikutkan, tragedi MH17 yang paling banyak mengorbankan nyawa kan..sedihnya.. :(

    ReplyDelete
  3. bnyak juga kes pesawat ditembak jatuh.. al-fatihah buat semua. malaysia masih lg dalam keadaan berduka

    ReplyDelete
  4. Tragedi ni mengingatkan kita kembali pada kes tanjung kupang, Johor 4 dis 1977. Walaupun pesawat tu meletup akibat dibom di udara. Tapi kesemua mayat penumpang ada yang dijumpai atau pun tidak dapat diuruskan kerana berlaku dalam negara kita.
    Tapi kes MH 17, lain pula. Sudahlah kena tembak, nak masuk ke dalam pun dihalang oleh pemberontak, mayat penumpang pun mereka dah alihkan ke dalam keretapi barang. Tak tahulah ke mana mayat tu nak dihantar. Sedih betul, kapten Wan Amran tu pulak sekampung dengan saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang dia orang bagitau, mayat-mayat tu dikumpul dalam keretapi gerabak tu supaya tak mereput dibiarkan ditengah panas. Lagi pun banyak anjing-anjing disana. Dia orang dah baitau akan serahkan mayat-mayat tu kepada Malaysia bila sampai...Doakan yang terbaik..

      Delete
  5. some of the cases belum dapat keadilan sampai ke hari ni..semoga nasib MH17 akan terbela.

    ReplyDelete
  6. Benda ni semua nasiblah kan... risau bila naik flight ke luar negara time2 skrng ni.. naik flight apa pun ttp risau...

    ReplyDelete
  7. Huh...akhirnya malaysia tersenarai juga. :( Namun di harapkan semua urusan selepas ini di permudahkan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat