Breaking News

Tuesday, August 26, 2014

8 Kebaikan Derma Darah

 
8 Sebab kenapa perlu Derma Darah

8 Kebaikan Derma Darah


You all pernah derma darah tak? Pada yang telah menderma. Alhamdulillah. Darah yang didermakan mungkin telah menyelamatkan ribuan nyawa tanpa kita ketahui. Pada yang belum, jangan rasa rendah diri k. Masih belum terlewat untuk berbakti sambil menikmati
8 kebaikan luar biasa seperti kat bawah ni:
 
1. Derma Darah Mengurangkan Berat Badan
 
Percaya atau tidak, menderma darah boleh mengurangkan berat badan. Setiap kali menderma darah kita akan membakar 650 kalori serta kehilangan satu paun bagi setiap pain darah yang diderma. 

2. Pemeriksaan Kesihatan Percuma

Sewaktu kempen derma darah diadakan, penderma akan memperolehi khidmat kesihatan percuma. Maklumat penting tentang jenis darah kita, tekanan darah, tahap kolesterol, dan banyak lagi akan dimaklumkan kepada penderma secara percuma.

3. Menerima Rawatan di Wad Hospital Kelas Pertama

Jika kita dimasukkan ke hospital untuk apa-apa sebab sekalipun, keselesaan adalah amat penting. Di Malaysia, jika kita menderma darah untuk sejumlah tertentu, kita berhak untuk menerima rawatan di wad hospital kelas pertama.
Jadual penuh manfaat ada di sini: Jadual Penuh manafaat

4. Memperolehi Vaksinasi Hepatitis B

Hepatitis boleh merosakkan hati. Ia mudah berjangkit sehingga 50 hingga 100 kali berbanding HIV. 1.4 juta rakyat Malaysia dipercayai mengidap penyakit ini. Jadi amatlah penting untuk kita semua mendapatkan vaksin penyakit ini. Vaksin Hepatitis B akan diberi secara percuma se
kiranya kita menderma darah dua kali dalam satu tahun.

5. Pertambahan Sel Darah 

Menderma darah akan menyebabkan sel-sel darah merah kita berkurangan. Ini akan memaksa sum-sum tulang untuk membuat yang baru. Proses ini akan menyebabkan badan kita menjadi lebih segar serta lebih baik untuk melaksanakan tugas yang baru.

6. Mengurangkan Risiko Kanser

Kanser adalah antara penyakit yang paling ditakuti. Di Malaysia jumlah pesakit kanser semakin meningkat tahun demi tahun. Terdapat sejumlah 32,000 kes baru pada tahun 2008 dan 37,400 pada 2012. Antara punca utama penyakit kanser adalah pengambilan makanan yang tidak sihat seperti daging yang diproses serta bernafas dalam udara yang tercemar. Tetapi jika kita konsisten menderma darah, ianya boleh menurunkan risiko kanser dalam kolon, perut, paru-paru, hati, dan juga tekak. 

7. Mengurangkan Risiko Penyakit Jantung

Penyakit jantung merupakan penyebab nombor satu kematian di Malaysia sejak 30 tahun lepas. Namun kita tak perlu risau kerana dengan menderma darah, risiko serangan jantung dan penyakit jantung akan berkurangan. Sebabnya adalah kerana penyakit jantung selalunya dikaitkan dengan tahap zat besi dalam darah kita. Terlalu banyak besi pekat dalam darah, akan merosakkan arteri kita dalam jangka masa panjang. Apabila menderma darah, kita mengeluarkan besi berlebihan dari badan.

 
8. Mengeratkan Perpaduan 

Apabila kkta menderma darah, kita tidak pasti siapa yang bakal menerima darah kita. Ia mungkin mereka yang sama ugama, bangsa dan warna kulit atau sebaliknya. Jadi secara tak lansung pertalian darah sebenarnya wujud dalam masyarakat Malaysia.


33 comments:

  1. Saya suka juga derma darah.. mula2 takut.. suspen. Tp bila dah buat, seronok pulak hehee.. :D

    ReplyDelete
  2. Wah! Yg pertama tu ana suka. Hehe. Tak pernah derma darah. Hehe. Kene derma darah la cenni.

    ReplyDelete
  3. apa lagi tunggu jom kita pi derma darah

    ReplyDelete
  4. Saya kerap derma darah, tapi buku merah tu kerap hilang. Asal menderma je, kena buat buku merah baru. Sayang juga kalau tak manfaatkan betul-betul.

    ReplyDelete
  5. pernah buat dalam 2 kali tak silap.masa dekat melaka.dulu ada sedara bt rawatan dkt ipoh tapi asyik ke bilik tgok asal lalu je bilik derma darah tu tutup.sedih...last berkubur..

    ReplyDelete
  6. Nice info... Xpernah derma lagi..Huhu

    ReplyDelete
  7. ika tak pernah derma darah lg, tapi klau nak pun taktaw bleh ke tak, check hari tu darah rendah, hihi

    btaw nice info, lepas ni tak perlu nak tkut derma darah kan, bnyak manfaat jgak..:)

    ReplyDelete
  8. Suami sy bekas penderma darah.. Hgga skrg dia x blh derma lagi...

    ReplyDelete
  9. Jom menderma darah... rasa sangat puas dapat membantu mereka yang memerlukan. Mula2 memang takut. Tapi bila dah try sekali, pasti akan derma lagi... Hehehe

    ReplyDelete
  10. Seronok sebenarnya menderma darah ni..

    ReplyDelete
  11. oh.. nak menderma jugak lah nanti, tapi takut tengok jarum tu pulak.... errmm..

    ReplyDelete
  12. dan sha sebagai penerima darah.... hihi... jom ramai2 derma darah... sha tak boleh, diri sendiri pun asyik kurang darah aje...

    ReplyDelete
  13. puteri lom pernah dapat derma darah lagi...a few years back pernah niat nak derma tapi diri sendiri kurang darah..so terpaksa cancel

    ReplyDelete
  14. Banyak manafaat derma darah ni rupanya..
    Thanks sharing Raudzah

    ReplyDelete
  15. mengurangkan berat badan???? ahhaa... menarik tu... (y)

    ReplyDelete
  16. menderma darah secara percuma sangat baik untk membantu sesama

    ReplyDelete
  17. tapi kalau menderma untuk dapatka uang tidak boleh dlm agama

    ReplyDelete
  18. jual beli darah tidak di perbolehkan

    ReplyDelete
  19. Dah 2 kx derma darah,, rasa nak buat untuk kx ke3

    ReplyDelete

  20. تتميز الرحمه في تقديم جميع خدمات التنظيف مثل : تنظيف خزانات - تنظيف منازل - تنظيف بيوت - تنظيف شقق - تنظيف سجاد وموكيت - تنظيف مدارس ومساجد

    شركة تنظيف منازل بالرياض
    شركة نقل اثاث بالرياض

    افضل شركة جلى بلاط بالرياض

    كشف تسربات المياه
    __________________

    كثيرا ما تحتاج شركة نقل اثاث عند شرائك اثاث جديد او عند تنقلك من منزل الى منزل اخر او من مدينة الى مدينة اخرى
    توفر الرحمة اسطول من سيارات نقل الاثاث الحديثة للحفاظ عليه من العوامل الطبيعية مثل الشمس او الامطار
    شركة تنظيف بالرياض

    تنظيف شقق بالرياض
    تنظيف فلل بالرياض

    إن كنت تعانين من مشكلة الحشرات في مطبخك وخاصة الصراصير، إتبعي نصيحة أطيب طبخة وحضري خلطات سهلة وطبيعية لتتخلصي منها بشكل نهائي وفعال.
    1- خلطة سحرية

    أخلطي القليل من حمض البوريك مع الدقيق والسكر البودرة ورشي الخليط في الزوايا، تحت الخزائن والثلاجة وباقي الأماكن التي تتكاثر فيها الحشرات. فمزيج السكر والدقيق كفيل بجذب الصراصير وحمض البوريك سيتولى القضاء عليها!
    2- تنظيف الأثاث الخشبي

    إهتمي بتنظيف الأثاث الخشبي في المنزل بعناية فالخشب يعزز وجود الحشرات وخاصة الصراصير وتكاثرها لذلك تأكدي جيداً من تنظيف هذا النوع من الأثاث.
    3- مزيج من الماء والصابون
    شركة مكافحة الحشرات بالرياض
    شركة تسليك مجاري بالرياض

    وان كنت تريد ان تتخلص من الاثاث القديم الذي يسبب لك الازعاج فشركة الرحمة تقوم بشراء الاثاث الستعمل فهى افضل شركة شراء اثاث مستعمل بالرياض

    ReplyDelete

  21. تعد شركة البيت الافضل افضل الشركات العامة في الخدمات المنزلية تقدم افضل الخدمات باعلى جودة وباقل الاسعار
    شركة تخزين عفش بالرياض
    شركة نظافة بالرياض
    شركة غسيل خزانات بالرياض
    شركة مكافحة الحشرات بالدمام
    بالاضافة الى خدماتنا الاخرى مثل :
    شركة شراء اثاث مستعمل بالرياض
    كشف تسربات المياه بالرياض
    شركة تنظيف بيوت بالرياض
    ونتميز في جميع الخدمات بان اسعارنا تعد ارخص الاسعار بالمقارنة مع الشركات الاخرى
    شركة نقل عفش بالرياض
    رش مبيدات بالرياض
    شركة مكافحة الحشرات بالرياض
    شركة تنظيف مجالس بالرياض

    ReplyDelete
  22. dah derma skali.. dah baca artikel nak derma skali lagi... kaunter darah kat depan ni..hihi.. berdebar jugak walau kali kedua

    ReplyDelete
  23. Tak pernah cuba lagi... takutt... :]

    ReplyDelete
  24. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  25. افضل النصائح عند تنظيف المنزل
    عند تنظيف المنزل يجب مراعاة ترتيب من اين سوف نبدا ومن اين سننتهى فمثلا عند التنظيف لابد ان نقوم بتنظيف غرفه غرفه حتى لايكثر الامر علينا عند النظر للمنزل كله فعند تنظيف غرفه غرفه نجد ان العمل سوف يكون سهلا ومريحا لربات المنزل فيتم تنظيف غرفه من اعلى اسفل وبعد نظافتها جيدا يجب غلقها حتى نشعر اننا قدمنا شى ونشعر بالراحه النفسيه حتى نقوم بعملية التنظيف التاليه للغرف التاليه
    المصدر :شركة تنظيف بالرياض

    ReplyDelete

Designed By