Breaking News

Thursday, August 7, 2014

Imej Islam Di Larang Menaiki Bas

 Imej Islam Di Larang Menaiki Bas
Imej Islam Di Larang Menaiki Bas

Imej Islam Di Larang Menaiki Bas


Besar sungguh dugaan umat islam. Dimana-mana ada diskriminasi. Yang terbaru berlaku di wilayah Xinjiang di China. Xinjiang adalah sebuah wilayah yang diduduki penduduk Muslim Uighur yang bercakap bahasa Turkestan. Kalau sebelum ini diskriminasi atau larangan untuk penduduk muslim hanya terhad di dalam bangunan milik kerajaan, kini larangan tersebut semakin menjadi-jadi. Terbaru pihak berkuasa di sana melarang lima golongan penumpang yang berimej Islam menaiki bas. Antaranya mereka yang berhijab, memakai jubah, pakaian yang ada lambang bulan sabit dan bintang serta yang menyimpan janggut panjang. Laporan polis akan dibuat sekiranya ada di antara mereka yang tidak mematuhi arahan.Hmm... 

 Imej Islam Di Larang Menaiki BasImej Islam Di Larang Menaiki Bas
Imej Islam Di Larang Menaiki Bas

Dasar perkauman


Kebanyakan penduduk asli Xinjiang terdiri dari suku Uighur (45,21%) dan suku Kazakh (6,74%). Mereka beragama Islam dan berasal dari ras-ras Turki. Sejak sekian lama, Pemerintah Cina dilaporkan telah mengamalkan dasar perkauman yang ketat di Wilayah ini. Ianya seolah-olah melanggar hak asasi manusia. Antaranya penduduk di Wilayah ini tidak mempunyai kebebasan beragama, kebebasan berkumpul dan menyuarakan pendapat. Masjid dan imam dikawal secara ketat. Para imam diharuskan menyokong kerajaan. 

Kemusnahan juga banyak berlaku didaerah ini sejak 1995.  Pemerintah dengan rakus telah meruntuhkan ratusan masjid serta memecat imam-imam yang tidak mengikut arahan. Penduduk muslim disini juga dilarang untuk melakukan ibadah ditempat-tempat milik kerajaan. Larangan ini termasuklah bersolat dan berpuasa di bulan Ramadhan di pejabat dan juga sekolah atau asrama milik kerajaan. Pegawai kerajaan juga berusaha untuk meminta penduduk tempatan di Xinjiang supaya tidak memakai tudung.

Imej Islam Di Larang Menaiki Bas
Imej Islam Di Larang Menaiki Bas 
Korban Keganasan

Korban Keganasan


Sehingga kini, ratusan penduduk maut dalam siri ketegangan yang berlaku di wilayah Xinjiang sejak 18 bulan. Kira-kira 100 penduduk maut apabila penyerang bersenjatakan pisau melancarkan serangan ke atas dua bandar di selatan wilayah itu pada bulan lepas. 59 daripada mereka ditembak mati oleh polis.

p/s: Alhamdulillah kita di Malaysia tak diuji sebegini. Dapat beribadah dengan sempurna. Namun masih ramai yang lalai & leka. Jom sama-sama muhasabah diri. Bayangkan kalau Allah ambil balik segala kesenangan yang kita ada. Nak solat susah, nak puasa tak boleh nak berhijab pun sukar..Hmmm ...Nauzubillahkan...

17 comments:

  1. dah macam melampau lah pulak sebab berimej islam dilarang naik bas...huh...tetiba emo...

    ReplyDelete
  2. kesiannya, sampai hati kerajaan china kenakn syart mcm tu..smoga negara kita sntiasa aman xjadi mcm tu..

    ReplyDelete
  3. ya allah permudahkan segala urusan umatmu kaum adam&hawa

    ReplyDelete
  4. Allahu~
    Kesiannye penduduk Islam di sane. Mengalami kesukaran dalam beribadah, berhijab. Tak tau la camne kita, kalau kita dpt nasib yg sama.

    ReplyDelete
  5. kat mana-mana je umat islam ditindas dengan pelbagai cara..doakanlah yang terbaik utk diorang..

    ReplyDelete
  6. dugaan demi dugaan org islam kena hadapi..ini ada hikmahnya..

    ReplyDelete
  7. salam. hmmm..kenapa perlu begitu?? :(

    ReplyDelete
  8. aish...tak patut betul diskriminasi sampai camtu...doakan yang terbaik buat saudara-saudara kita di seluruh dunia...

    ReplyDelete
  9. Syukur kita kt sini tak macam tu..tu pun ada yg tak reti hargai..

    ReplyDelete
  10. melampau... sangat melampau... ada time nyampah duduk malaysia... tapi bila tengok benda2 camni... barulah rasa bersyukur... malaysia masih aman...

    ReplyDelete
  11. Tak sangka teruk sampai macam tu kat China.
    Sampai musnahkan tempat ibadah orang islam.
    Compare kita ni.. dah pulak banyak night club, Pusat 'urutan', pusat pelacuran, banyak tempat berunsurkan hiburan...ermmm.

    ReplyDelete
  12. Itulah... cabaran kita semua sbg umat Islam.. ada yg didtgkan cabaran terus dari depan.. Semoga Allah melindungi & memberi jln kebaikan buat seluruh umat Islam... aamiin ya Rabbal alaamiin..

    ReplyDelete
  13. Kejam... Berat dugaan orang islam di akhir zaman ini..

    ReplyDelete

Designed By