Breaking News

Monday, September 29, 2014

Petua Supaya Tidak Lupa

Halia Dapat Megelakkan Sifat Pelupa

Petua Supaya Tidak Lupa


Terlupa adalah satu perbuatan yang bukan disengajakan. Namanya pun "TER" kan. Ianya tindakan luar sedar yang berlaku kepada hampir semua orang. Ada yang kritikal ada yang so-so. Semakin dewasa seseorang tu, semakin tinggi risiko dijangkiti virus pelupa. Kalau you all salah sorang yang telah dijangkiti virus pelupa ni, kita ada satu petua yang kita baca dari buku Mat Lob. Petua ni menjadi amalan orang tua-tua zaman dulu.

Mengikut Mat Lob, orang tua dulu menggunakan halia untuk mengatasi masalah pelupa. Halia tersebut ditumbuk untuk dijadikan serbuk. Kemudian ianya di makan setiap hari. Pagi dan petang. Jika diamalkan selalu ia akan mengurangkan kadar lupa serta membantu dalam proses penghafalan.

So pada sapa-sapa yang ada masalah lupa bolehlah cuba. Mana tau berkesankan.

Khasiat Halia


Dan untuk pengetahuan semua halia ni mempunyai pelbagai khasiat. Antaranya membantu mengekalkan peredaran darah, membuang angin dalam badan serta dapat mengelak dari serangan deman dan selsema. Memang berbaloi kalau amalkan selalu. Kalau you all nak tau banyak lagi, boleh baca kat sini: Kelebihan & Khasiat Halia

26 comments:

  1. Kalau org kita biasanya sebut halia aje pasti katanya utk buang angin. Tapi sebenarnya lebih dari itu. Kakak suka sarbat halia minum suam-suam hmmm... cubalah dik sedap tau:)

    ReplyDelete
  2. meanrik petua ni...first time dengar!

    ReplyDelete
  3. betul...orang selalu kaitkan halia dengan buang angin...rupanya banyak ek...

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas info raudhah...boleh cuba nanti...boleh buang angin gak ni...

    ReplyDelete
  5. kalau kita masak kicap suka ketak halia banyak juga heeee

    ReplyDelete
  6. timm suka teh halia..mmg keluar angin jer..hehe..

    ReplyDelete
  7. memang halia ni betul2 banyak khasiat kan
    insha Allah :)

    ReplyDelete
  8. tetiba terfikir blh buat halwa halia , jerul halia atau beli jer yg dah siap kat kedai ... proton iriz again .

    ReplyDelete
  9. masak sardin letak halia sedap.... hilang sikit bau hanyir ikan sardin tuu... hehehe...

    ReplyDelete
  10. promoted content & sime darby for u :)

    ReplyDelete
  11. Saya antara penggemar teh halia.. layan ooo hehee. Tp klu yg tak biasa mmg berangin je lah perut.. :D

    ReplyDelete
  12. Rupanya banyak lagi khasiat halia yang kita tak tahu selain dari membuang angin dalam badan...

    Bunda suka minum air halia yang serbuk tu..

    ReplyDelete
  13. teh halia pun sha suka !
    tapi tetap jenis pelupa... sobsss

    ReplyDelete
  14. lupa adalah cabaran kepada kita semua...

    ReplyDelete
  15. Nampaknya lepas ni kena beli halia 3 kilolah Raudzah hehe
    Pernah tak makan halia dibuat halua....yg manis manis masam gitu...sedap tau!

    ReplyDelete

Designed By