Breaking News

Thursday, September 18, 2014

Rakyat Malaysia Buang 8000 Tan Makanan Setiap Hari

Gambar Hiasan
Rakyat Malaysia Bazirkan 8000 Tan Makanan Setiap Hari 

Malaysia Bazirkan 8000 Tan Makanan Setiap Hari


Rakyat Malaysia suka membazir makanan. Bayangkan 8,000 tan atau lapan juta kilogram sisa makanan dibuang setiap hari. Dan jumlah ini mampu menampung bekalan makanan untuk enam juta orang. Jumlah ini meningkat sebanyak 15 hingga 20 peratus pada musim-musim perayaan. Hmmm...Fakta yang sememangnya mengundang kemarahan Allah..   

Bukan setakat pembaziran dari segi makanan, kerajaan Malaysia juga terpaksa menanggung kos yang hampir mencecah
RM1.6 bilion setiap tahun untuk menguruskan sisa pepejal, yang mana 45% peratus daripadanya adalah melibatkan sisa makanan.

http://gulfnews.com/polopoly_fs/1.848439!/image/194422409.jpg_gen/derivatives/box_640/194422409.jpg 
Tiada Makanan

Betapa teruknya pembaziran yang kita semua lakukan. Bayangkan di negara-negara dunia ketiga seperti Eutopia atau negara yang sedang bergolak seperti Syria dan Palestin, mereka semua kebuluran. Tak cukup makan. Kita disini terlebih makan. Buang lagi ada.  

Jadi beringat-ingatlah selalu ya. Especially kalau makan buffet di hotel. Selalunya kita semua tend untuk ambil banyak-banyakkan. Lepas tu tak habis dan buang macam tu aje...Sedihkan..Ingat kalau kita suka membazir, tiada bezanya antara kita dengan syaitan coz pembaziran adalah amalan syaitan.

11 comments:

  1. sedihnya, sebab tu dapat makan sikit pun kita kena syukur... kan kak..

    menabung juga untuk akak.. ;)

    ReplyDelete
  2. malaysia syurga mknn tpi malangnya banyak pembaziran... ish3xx..sedih tgk gmbr tu sis..

    p/s:burung biru j yg kluar...

    ReplyDelete
  3. byknya! timm sendri mmg diajar klau mkn mesti sampai hbes..klau x brdosa..

    ReplyDelete
  4. salam. hurmm..banyaknya...

    sy tag blog akak kat sini http://ramaramapendek.blogspot.com/2014/09/versatile-blogger-award-by-arz-moha.html

    ReplyDelete
  5. ada dengar dalam berita pg tadi..terkejut juga..betapa membazirnya kita setiap hari..

    ReplyDelete
  6. Tapi seribu kali sayang jika peniaga yg buang makanan lebihan yg tidak dibeli pelanggan. Membazir byk tu.

    ReplyDelete
  7. sejak kawin ni memang takde laa membazir, kalau sha makan tak habis, tuan suami yang tolong habiskan, sebab dia tak suka langsung bab membazir ni... hihi

    hmm kita yang banyak makanan ni lakukan pembaziran kan, kesian negara mereka yang kebuluran... hmm hmm...

    ReplyDelete
  8. Pembaziran tu sahabat syaitan.. ramai yg tahu tapi ramai yg tak sedar menjadi sahabatnya tanpa disedari...

    ReplyDelete
  9. Eeemmmm...kadang2 tu..tanpa disedari...

    ReplyDelete

Designed By