Zikir Yang Di Sukai Rasulullah SAW

Zikir Yang Di Sukai Rasulullah SAW
Zikir Yang Di Sukai Rasulullah SAW

Zikir Yang Di Sukai Rasulullah SAW


Subhanallah Walhamdulillah Wala Ilaha Illallah Wallahu Akbar (Maha Suci Allah, segala pujian milik Allah, tiada Tuhan selain Allah, dan Allah itu Maha Besar) adalah zikir kesukaan Rasulullah SAW. Zikir ini sangat besar kedudukannya kerana boleh digunakan sebagai pengganti bacaan Al Fatihah dalam solat bagi mereka yang baru memeluk islam.

Bagi mereka yang tidak tahu atau tidak berupaya untuk membaca Al Fatihah dengan sempurna kerana baru memeluk agama Islam, maka hendaklah dia membaca tujuh ayat Quran yang berturutan atau tujuh ayat yang tidak berturutan (atau berasingan) yang tidak kurang bilangan huruf dalam al-Fatihah. Jika masih tidak mampu membaca mana-mana ayat Quran, dia dikehendaki membaca zikir yang sama bilangan hurufnya dengan huruf Fatihah. Jika masih tidak mampu, hendaklah sekadar diam pada jarak masa bacaan Fatihah itu sendiri. Bilangan ayat dalam surah al-Fatihah ialah tujuh ayat yang kesemuanya mempunyai dua puluh lima perkataan bersama bilangan huruf sebanyak 156 huruf. Maka, zikir yang diriwayatkan oleh baginda Nabi Muhammad s.a.w. digunakan bagi menggantikan bacaan untuk orang yang tidak berupaya atau tidak tahu membaca ayat Quran.
ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﷲ − ﻭﺍﻟﺤﻤﺪ ﷲ − ﻭﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﷲ − ﻭﺍﷲ ﺃﻛﺒﺮ − ﻭﻻﺣﻭﻻ ﻭﻻ ﻗﻮﺓ ﺇﻻ ﺑﺎﷲ− ﻣﺎﺷﺎﺀ ﺍﷲ ﻛﺎﻥ − ﻭﻣﺎﻟﻢ ﻳﺸﺎﺀ ﻟﻢ ﻳﻜﻦ Subhanallah - Walhamdulillah - Wa la ilaha illallah - Wallahu akbar - Wa la haula wala quwata illa billah - Ma sya Allahu kana - Wa maa lam yashaa u lam yakun

Jika zikir ini disukai Rasulullah SAW, pastinya kita sebagai umat Muhammad, sangat dituntut untuk mengamalkannya dalam kehidupan harian kita. Sesiapa yang sentiasa beramal dengannya akan menerima kebaikan yang Allah telah janjikan serta diampuni dosa-dosanya.

Dari Abu Sa'id Al Khudri dan Abu Hurairah, bahwasanya Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, "Sesungguhnya Allah telah memilih empat perkataan: subhanallah (Maha suci Allah) dan alhamdulillah (segala puji bagi Allah) dan laa ilaaha illa allah (tidak ada sesembahan yang berhak disembah selain Allah) dan Allahu akbar (Allah maha besar). Barangsiapa mengucapkan subhaanallah, maka Allah akan menulis dua puluh kebaikan baginya dan menggugurkan dua puluh dosa darinya, dan barangsiapa mengucapkan Allahu Akbar, maka Allah akan menulis seperti itu juga, dan barangsiapa mengucapkan laa Ilaaha illallah, maka akan seperti itu juga, dan barangsiapa mengucapkan alhamdulillahi Rabbil 'aalamiin dari relung hatinya maka Allah akan menulis tiga puluh kebaikan untuknya dan digugurkan tiga puluh dosa darinya." (HR. Ahmad 2/302. Syaikh Syu’aib Al Arnauth mengatakan bahwa sanadnya shahih)



Comments

  1. Great sharing. .singgah pagi.jom amalkan zikir ni ;)

    ReplyDelete
  2. tenag jiwa dan sanubari kita hendaknya amin

    ReplyDelete
  3. sime darby dua kali dekat sini lalalala..

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum dan singgah sini...suka dengar zikir sebab buat diri rasa tenang jer..terima kasih atas perkongsiaan ini..

    ReplyDelete
  5. lama tak singgah sini...thanks kak for sharing.. :)

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  6. Zikir ni memang biasa dengar ....
    Terima kasih atas infonya Raudzah

    ReplyDelete
  7. terima kasih perkongsiannya, mudahan sama2 kita mendapat manfaatnya.

    ReplyDelete
  8. sunnah rugi tak ikut . proton lagi ...

    ReplyDelete
  9. zikir mudah pengganti al-fatihah... thanks 4 sharing sis...

    ReplyDelete
  10. Selawat dan salam keatas junjungan Baginda Rasulullah saw... thanks sharing Raudzah.

    ReplyDelete
  11. mama & arwah opah dulu acapkali dodoi kami 4 beradik dengan zikir Subhanallah ni.... :) terngiang2 je sampai sekarang...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat