Breaking News

Sunday, October 12, 2014

Bajet 2015 : Apa Yang Menarik ?

Bajet 2015 : Apa Yang Menarik ?

Bajet 2015 : Apa Yang Menarik ?


Bajet 2015 yang bertemakan "Ekonomi Keperluan Rakyat", telah selamat dibentangkan di dewan rakyat pada hari Jumaat yang lalu. Dalam pembentangan tersebut Perdana Menteri kita, telah mengumumkan peruntukan sebanyak RM273.9 bilion untuk bajet 2015 dimana RM223.4 bilion daripadanya untuk tujuan perbelanjaan mengurus manakala RM50.5 bilion sebagai perbelanjaan pembangunan. 

Secara jujur kita melihat bajet di atas tidak banyak berbeza dari bajet-bajet yang telah dibentangkan pada tahun-tahun yang sebelum ni. Yang pasti kita semua sedia maklum bahawa tahun 2015 akan menjadi satu lagi tahun penuh cabaran kepada rakyat malaysia berikutan perlaksanaan GST. Hampir semua barangan keperluan (tolak yang paling basic) dan perkhidmatan akan dikenakan cukai. Dan cukai inilah yang bakal menjadi antara sumber pendapatan utama kerajaan pada tahun-tahun akan datang. 

Berikut adalah sebahagian daripada intipati menarik daripada pengumuman Bajet 2015:

Skim Sewa Beli kepada mereka yang tidak mendapat pembiayaan bank.
Skim Perumahan Belia
Peratusan Kadar Cukai Pendapatan Turun 
Sumbangan BR1M Kepada Yang Berkelayakan


Bonus Untuk Kakitangan Awam

16 comments:

  1. banyakla perubahan dari tahun lepas,
    alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...tak sempat nak tgk kelmarin...

    ReplyDelete
  3. sempat dgr kejap2 dlm kereta
    klo staf gomen bonus tu yg dinanti2
    br1m jugak dinaikkan kpd lbh tinggi
    klo saya lebih suka pd pelebaran pencawang telekomunikasi. kat sini masih ada tempat yg tiada signal telefon

    ReplyDelete
  4. masih berpihak pada penduduk bergaji besar...yg bergaji kecil seperti kami terus merana....tabahkan hati...

    ReplyDelete
  5. Semoga kadar cukai utk individu semakin kurang dan kurang....

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah...bunda pun ada dengar dan menonton kat tv...

    ReplyDelete
  7. http://madey09.blogspot.com/ terbaik perkongsian untuk semua...

    ReplyDelete
  8. Kata najib, inilah cara untuk memajukan taraf kehidupan rakyat Malaysia. Wallahualam. Bagi ana, no komen. Huhu

    ReplyDelete
  9. noe cuma dapat duit sekolah tu jer...yg RM100 tu...hehehe...alhamdulillah...yg pengurangan % cukai tu pun rasanya x dpt... mmm...sedey...b positive je la...

    ReplyDelete
  10. bonus setengah bulan gaji penjawat awam

    ReplyDelete
  11. Mudah2an perlaksanaannya tak mengecewakan.. in shaa Allah..

    ReplyDelete
  12. Dapat bonus lew nampaknya penjawat awak yeh....best jugak tu! Boleh enjoy hehe

    ReplyDelete

Designed By