Hilang Privasi Kerana Google Street View?


Embedded image permalink
Hilang Privasi Kerana Google Street View?  

Hilang Privasi Kerana Google Street View?


You all tau tak hampir 90 peratus imej pemandangan yang didapati di sepanjang jalan-jalan semenanjung Malaysia boleh dilihat di laman peta Google Street View. Taip aje alamat yang you all nak pergi atau cari hampir semua boleh dilihat di google view. Memang membantu tapi ada juga yang kata tiada lagi privasi. Semuanya boleh diakses dihujung jari. Hmmm.. camne tu?

Kalau you all try search, imej yang dipaparkan di Google Street View ni sebenarnya bukan real time. Dan gambar yang diambil juga di kaburkan untuk langkah-langkah privasi dan keselamatan. Namun kalau ada yang tak happy dengan imej-imej yang dipaparkan, you all boleh buat laporan pada mereka. 

Bagi kita setiap ciptaan manusia memang ada pro & cons. Kalau niat kita baik dia kan jadi baik. Tapi kalau niat tak baik memang akan memudaratkan. Risiko ada dimana-manakan. Apa-apa pun sebagai pengguna kita perlu berhati-hati. Kenalpasti langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengelak daripada anasir jahat yang mungkin akan dilakukan dengan kemudahan yang disediakan. 

Comments

  1. mmg sama sis...tpi yg gmbr google street viewtu last update bulan feb kot...mungkin ad kebaikkannya dan keburukkannya....sokong ap yg sis ckp

    ReplyDelete
  2. Err..google street? Applikasi ape ni kak? Ana ade gak dengar2 org cakap google street ni tak privasi. Entahlah.

    ReplyDelete
  3. biasalah, setiap benda ada pro n cons nya..berbalik pada kita jugak nak guna cmane

    ReplyDelete
  4. baru sabtu lepas berlaku pada sis bila ada org letak lokasi rumah sis di wall fb sis . bila klik , keluar alamat lengkap disitu ... maka sis jadi naga hari tu ... grrr . proton ni mcm suruh sis beli jer .

    ReplyDelete
  5. Mmg agak kurang senang klu kemudahan mcm ni boleh digunakan oleh mana2 individu. Mmg ada baiknya tetapi lebih bnyk yg memburukkan sbb manusia ni bnyk yg suka menyalah. Klu ibu bapa yg ada anak2 perempuan remaja tu terima jelah klu rumah selalu kena skodeng dgn budak2 lelaki huhu.. Dngr mcm lawak, tp itulah realiti klu tangan budak2 ni especially remaja.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makcik tu berkebun ke ehehee.. test drive iriz sini.. :D

      Delete
  6. Semoga kemudahan ni tak disalahgunakan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab..lepas ni mudahla nak skodeng rumah ibu mertuaku...hihihh..

    ReplyDelete
  7. Hanya orang yg buat salah jer hidup dalam ketakutan. Jika yakin kpd Allah...insyaAllah, anda akan sentiasa dilindungi. Gunakanlah kelebihan utk kebaikan dan kemudahan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat