Tepung Gandum Ada Racun?

Tepung Gandum Ada Racun?

Tepung Gandum Ada Racun?


Betul ke tepung gandum putih yang dijual dipasaran mengandungi bahan kimia beracun?Hmmm...Tak habis-habis lagi kisah penginayaan terhadap pengguna ni ya. Sebenarnya Isu ni bukanlah isu baru. Ia pernah dibangkitkan beberapa tahun dahulu. Namun ianya masih belum selesai sehingga kini...
Dalam kes tepung gandum ni, bahan beracun yang dimaksudkan adalah sejenis bahan peluntur yang dikenali sebagai Benzoyl Peroxide (BP). BP digunakan dalam tepung untuk memastikan supaya tepung gandum kelihatan lebih putih. Malangnya penggunaan Benzoyl peroxide (BP) ni secara berlebihan boleh menyebabkan penyakit kronik seperti barah, arthritis dan kencing manis (diabetes).


Apa Itu Benzoyl Peroxide

Benzoyl peroxide is an organic compound in the peroxide family. It consists of two benzoyl groups bridged by a peroxide link. Its structural formula is [C6H5C(O)]2O2. It is one of the most important organic peroxides in terms of applications and the scale of its production. Benzoyl peroxide is used as an acne treatment, for improving flour, for bleaching hair and teeth, for cross-linking polyester resins and many other uses.

Benzoyl Peroxide (BP) adalah sejenis bahan peluntur/pemutih dan agen pembasmi kuman yang terdapat dalam bahan pencuci am. Ianya juga merupakan bahan utama dalam merawat jerawat (acne) – pembunuh kuman penyebab jerawat. Ianya digunakan ketika pemprosesan tepung (terutamanya tepung gandum) kerana ia mempercepatkan proses penyingkiran gluten dari biji gandum. (Source)


DNA Babi Dalam Gandum


Lebih membimbangkan, selain daripada penggunaan BP, tepung gandum yang telah diharamkan di pasaran Eropah dan China ini turut dipercayai diperkayakan dengan Vitamin B yang berasal dari DNA babi. Hmmm...dahlah bahaya, haram pulak ya...
Kepada pihak yang berwajib, i.e Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), sila ambil tindakan tegas terhadap mana-mana pengeluar tepung yang melanggar syarat ya...Isu nikan dah lama. So jangan hanya bagi amaran, tindakan perlu ada

p/s: Jenama tepung gandum yang libat tidak didedahkan. Harap-harap ianya bukan keluaran tempatan.


Comments

  1. macam2 la sekarang ni... haih... tak lama lagi suruh kita beli gandum sendiri buat tepung :(

    ReplyDelete
  2. harap tepung gandum keluaran tempatan x de dna babi ... org m'sia x dpt lari dari guna tepung gandum ... education uk dan rhb .

    ReplyDelete
  3. buat kita sebagai pengguna selalu risau jer

    ReplyDelete
  4. Hanya Allah tmpat berlindung dr segala mudharat..

    ReplyDelete
  5. Semoga Allah jualah yg melindungi kita semua dari bahan2 yg haram serta memudaratkan... aamiin..

    ReplyDelete
  6. Di Pasaraya sekarang ini ada dijual tepung yang warnanya 'kelabu asap'. Tepung ini tidak menggunakan BP..Bagus untuk kesihatan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat