Kisah Rumpai Terburuk Abad Ini

Rumpai miang mexico, Rumpai Terburuk Abad Ini
Rumpai Terburuk Abad Ini

Rumpai Terburuk Abad Ini


Rumpai Miang Mexico. Mesti ramai yang familiar dengan nama ni kan. Bila tengok nama rumpai ni, terdetik dalam hati, no wonder bahaya..he..he. Pada yang masih blur, rumpai miang mexico ni telah diiktiraf sebagai rumpai terburuk abad ni..hebat kan rumpai ni...sehebat namanya...

Menurut laporan, rumpai miang Mexico merupakan sejenis rumpai invasif yang berasal dari Mexico. Sehingga kini, rumpai ini telah tersebar ke hampir 30 negara termasuk Malaysia. Ia dipercayai merebak ke negara ini menerusi bijirin, jerami, biji benih, ternakan, kenderaan dan juga jentera yang dicemari biji benih rumpai.

Antara fakta menarik mengenai rumpai ni adalah:

1.  Tumbuhan ini boleh hidup dalam cahaya sedikit sepanjang tahun serta memuncak selepas hujan. Anak benih tumbuh dengan agresif dan mampu mengambil alih kawasan tanaman dengan cepat.

2. Rumpai ini boleh menghasilkan biji benih yang banyak (100,000 biji untuk satu pusingan) dan boleh kekal tidak aktif bawah tanah dalam purata tempoh 10 tahun.

3. Tumbuhan ini dikelaskan sebagai rumpai berbahaya kerana ia membiak dan merebak dengan cepat serta mengeluarkan bahan kimia yang memberi kesan alelopati, iaitu ia menyekat percambahan dan pertumbuhan pelbagai jenis tanaman seperti pastura, bijirin, sayuran, rumpai lain dan pokok-pokok.

4. Rumpai ini memberi kesan terhadap manusia dan haiwan seperti alahan (lelah, ekzema, hay fever) yang serius. Di Malaysia, kesan alahan telah dilaporkan di Negeri Sembilan.



So ada siapa-siapa yang pernah tengok atu terjumpa rumpai ni? Ke ada siapa-siapa yang tanam kat rumah?


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat