Tidur Dalam Marah

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1511801_591195770955664_1064526283_n.jpg 
Peringatan Sebelum Tidur. Source

Tidur Dalam Marah


Jangan tidur dalam keadaan marah atau dendam, kerana  kita tak kan pernah tau sama ada kita atau insan yang kita marah atau dendam itu akan bangun atau tidak pada keesokan hari. Sebab itu dalam islam kita disuruh untuk memaafkan semua orang sebelum tidur.   
Suatu hari Rasulullah saw masuk ke rumah Sayyidah Fathimah as. Ketika itu,Fathimah sudah berbaring untuk tidur. Rasulullah saw lalu berkata, “Wahai Fathimah, Janganlah engkau tidur sebelum engkau lakukan empat hal; mengkhatam Al-Quran, memperoleh syafaat dari para nabi, membuat hati kaum mukminin dan mukminat senang dan rida kepadamu, serta melakukan haji dan umrah.”

Untuk membuat hati kaum mukminin dan mukminat senang dan rida kepada kita, kita dikehendaki memperbanyakkan istighfar bagi diri kita, orang tua kita dan seleuruh mukminin dan mukminat. Memohon ampun kepada Allah untuk diri kita, kedua ibubapa kita dan semua orang yang pernah berbuat salah kepada kita. 

Marah Bawa Aura Negatif


Kajian juga menunjukkan marah yang membawa aura negatif boleh menyebabkan kualiti tidur kita terganggu. Otak terpaksa bekerja untuk menyimpan memori marah tersebut. Marah yang berlebihan mengganggu kesihatan jantung dan menaikkan tekanan darah. 

So jom sama-sama kita beristighfar sebelum tidur dan memaafkan mereka-mereka yang pernah buat salah dengan kita. Walaupun tak senang, tapi kena ada niat dan usaha untuk melakukannya. In Shaa Allah dipermudahkan.

p/S: Pada yang miss baca entry-entry yang pernah kita kongsi mengenai tidur sebelum-sebelum ni you all boleh refer kat sini ya:

1. 5 waktu Yang Di larang Tidur 
2. Sunnah Sebelum Tidur 
3. 11 Amalan Rasulullah Ketika bangun Tidur

Comments

  1. huhu..klu nk memaafkn kesalhan yg biasa2 ok saja..tpi smpai skng timm ada peristiwa yg xle lupa & xmaafkn org tu smpai bila2! huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita doakan yang tebaik untuk cik tim k...kena slowly..In Shaa Allah one day ok kot...

      Delete
  2. You are just absolutely right... I mean, yes of course since Islam teaches us to be that way.
    Actually, I have read somewhere regarding 'memaafkan semua orang' including those 'yang kita marah atau benci' and its effects on our physical and mental health. I gave me a spark of awareness, and I started to forgive everybody, even those who had done and have been doing bad things to me. And you know what? I have never felt so calm, so wonderful and started to appreciate myself more. Furthermore, like you said, I started to have a good and quality sleeps ever since. How did I do that? Well, I simply tell myself that, if i kept hating them, it doesn't affect them at all (unless i go and punch them on their face)... so, I am the one who are actually affected by my own remorse... Ops.. sorry for such a long comment ehehehe... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Wafa for the long comment..And I am totally agreed that hating somebody will not bring you anywhere..It stuck in you and make you depress..

      Delete
  3. Ya...hanya dengan kemaafan mampu memberi ketenteraman jiwa. Minta maaf ya RZ kalau ada salah dan silap...dan anda tiada salah apa pun dgn saya.

    ReplyDelete
  4. terima kasih kerana mengingatkan aiza juga..

    ReplyDelete
  5. Mmg smpai pagi aura tu.. Bgun.pg jadi x best...

    ReplyDelete
  6. mmg biasa akan maafkan semua orng sebelum tidur dan doakan mudah2an org lain juga memaafkan KA... manusia x lari dari buat salah & silap kan.. done nuffnang !

    ReplyDelete
  7. T kasih diatas peringatan ini.. jngn marah2, nanti cepat tua hihii.. :D

    ReplyDelete
  8. alhamdulilah, saya pun xpernah amalkan, insyallah, selepas ini saya cuba amalkan.. terima kasih kak.. :-)

    ReplyDelete
  9. kathy kurang marah tapi tak lama..kejap jer...merajuk adalah..hehe..

    ReplyDelete
  10. saya biasa kalau marah/sakit hati memang susah nak tido..tapi biasanya sakit hati laa, itu pun sebab Liverpool kalah, mesti susah nak tido pastu..hehehe

    Regards,
    -Srtider-

    ReplyDelete
  11. puteri kalau marah memang tak lama..memang jenis yang cepat cool dan tak suka simpan sebab nanti hati sendiri juga yang sakit kan ...hehe

    ReplyDelete
  12. sakit hati dgn suami je.. tapi bangun pagi dah ok dah..akekeke

    ReplyDelete
  13. belajar untuk sentiasa memaafkan orang....supaya tidur kita berkualiti...

    ReplyDelete
  14. ye btol tu....sblm tidur pastikn mood kita ok.jgn marah2 org nanti bangus esok pagi membawa aura negatif. tak bagus utk pemikiran & kesihatan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat