AL Kisah Tepung Gandum Beracun


AL Kisah Tepung Gandum Beracun

You all ingat lagi dengan kisah Tepung Gandum Beracun? Pada yang dah lupa, Blog Santai ada menerbitkan sebuah entry dua hari yang lalu, berkenaan isu tepung gandum yang didakwa mengandungi racun, i.e bahan peluntur atau Benzoyl peroxide (BP).  Benzoyl peroxide digunakan dalam tepung untuk memastikan supaya tepung gandum kelihatan lebih putih. Malangnya penggunaan Benzoyl peroxide (BP) ni secara berlebihan boleh menyebabkan penyakit kronik seperti barah, arthritis dan kencing manis (diabetes).

Untuk meredakan kegusaran pengguna, Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah telah mengeluarkan kenyataan bahawa BP tidak selamat digunakan dalam tepung gandum jika kadarnya melebihi 75 miligram (mg) dalam kuantiti satu kilogram. Penggunaan selamat bahan itu dalam makanan adalah di bawah 75mg seperti ditetapkan oleh Codex Alimentarius Commission (CAC), iaitu badan antarabangsa yang ditubuhkan di bawah Joint FAO/WHO Food Standards Programme.

Jadi pastikan sebagai pengguna kita menyemak kandungan BP yang digunakan dalam setiap bahan makanan, bukan hanya tepung gandum. Harap-harap "nutrition facts" yang di cetak pada setiap bungkusan makanan adalah "telus".

P/s: Kita tak berkesempatan nak check nutrition facts mana-mana brand tepung gandum. Adakah BP melebihi jumlah yang dibenarkan? Atau tak disenaraikan dalam nutrition facts? Nanti you all check ya!!!

Comments

  1. ada kata cap sauh itu bahaya wahualam..

    ReplyDelete
  2. saya klu nk beli TG memang akn cr yang tiada lgsung letak BP.

    p/s:cap sauh dah lama sy tinggalkan...huhuhu

    ReplyDelete
  3. kalau beli kita kena check dulu kandungan bahan yang digunakan.

    ReplyDelete
  4. Cap sauh? Nampaknye pasni kene hati2. Ty atas info akak tu ye.

    ReplyDelete
  5. dulu pernah kecoh isu ni,
    leoas tu senyao sejap
    cap wau elok tak?
    ada juga terbeli cap sauh
    kalau makan roti canai di kedai2 dia guna tepung cap apa yerk
    tak boleh jadi nih

    ReplyDelete
  6. sy main ambik je tepung kat kedai. x perasan pun semua ni. baru2 ni gempar dgn kisah tepung. moga memberi kita lbh berhati2

    ReplyDelete
  7. kak nak tanye, akak online pakai hp ker? setiap kali akak masuk blog sy, ada gangguan tak? macam link wassap tu? coz ada yg pembaca bgtau ada link wassap keluar.

    sy ada test gak sebelum ni guna tablet, ok, xde masalah. cuma belum buka blog guna hp. akak online pakai hp ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sometimes yumida..most of the time on tablet...so far tak ada problem...

      Delete
  8. betul juga..bahaya yang tak kita sedar...

    ReplyDelete
  9. Alamak..kena survey balik..nak beli jenama apa pulak lps ni

    ReplyDelete
  10. Lama dah orang sebarkan info tentang racun dalam tepung ini... tapi masih juga digunakan berleluasa... kurang pilihan ker...

    ReplyDelete
  11. Alamak. Tak check lagi.
    Maklumkan jarang guna tepung :)

    ReplyDelete
  12. Tu yg merisaukan.. dlm nak sihat rupanya kita makan racun hhmmm... semoga kita semua sentiasa dilindungi dari sebarang musibah penyakit yg memudaratkan... aamiin.

    ReplyDelete
  13. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat