Sah : Dakwat kekal dalam PRU13

SPR: Jangan pertikai dakwat kekal
Noha Mohd Fadrullah, yang berkerusi roda, ditanda dakwat pada jari sebelum layak diberi kertas undi - Foto Bernama
 

SPR akan menggunakan dakwat kekal untuk mencalit jari pengundi dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13). Ini bertujuan untuk mengelak kemungkinan ada percubaan oleh mana-mana pengundi (yang tidak bertanggungjawab) untuk mengundi lebih dari sekali di tempat mengundi yang berlainan.

Keputusan untuk menggunakan dakwat kekal, jika dilihat dari sudut  tahap kemajuan sesebuah negara, sebenarnya meletakkan Malaysia di dalam kumpulan yang sama dengan beberapa negara lain yang kurang maju seperti di Afrika atau sama seperti kalangan negara-negara yang mempunyai jumlah penduduk yang ramai seperti India, Pakistan, Bangladesh dan Indonesia.


Negara-negara berkenaan terpaksa menggunakan dakwat kekal pada hari pengundian untuk mencalit jari pengundi kerana mereka tidak mempunyai keupayaan atau belum dapat menyediakan daftar pemilih untuk pilihan raya yang kemas kini dan bersandarkan kepada satu pengkalan data rasmi yang terkini.
Oleh yang demikian, bagi mengelak pengundi melakukan penipuan untuk mengundi lebih dari sekali, jari mereka yang telah mengundi terpaksa ditanda dengan dakwat kekal selama beberapa hari di kulit atau di kuku.
Dengan cara ini, setiap individu yang telah mengundi tidak boleh menipu untuk mengundi lebih dari sekali.


Bagi negara-negara mundur, dakwat kekal dalam proses pilihan raya terpaksa di gunakan kerana kemajuan teknologi maklumat untuk menyediakan sistem pendataan rakyat belum dapat diadakan.
Suatu sistem pendaftaran rakyat secara menyeluruh bagi tujuan mewujudkan pengkalan data  warganegara  yang kemas kini  dan sistematik yang disimpan di pusat penyimpanan maklumat setiap warganegara telah dilaksanakan di negara kita iaitu diuruskan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Dalam PRU Ke-13 ini, kaedah yang sama akan diperkenalkan oleh SPR iaitu dakwat kekal akan digunakan untuk mencalit  satu tanda di hujung jari telunjuk kiri pengundi sebaik sahaja nama dan Nokad pengenalannya disemak dan sah.
Bagi pengundi yang cacat anggota jari seperti ketiadaan jari telunjuk kiri, calitan akan dibuat di jari yang lain. Jika pengundi tidak mempunyai jari, calitan tanda dakwat akan dibuat di  mana-mana bahagian lengan yang boleh dilihat.

Selepas jari  pengundi dicalit barulah kertas undi akan dikeluarkan kepadanya. Dakwat perlu dicalit sebelum Kerani SPR mengeluarkan kertas undi adalah semata-mata bertujuan untuk memastikan semua yang datang mengundi diwajibkan jarinya dicalit dengan dakwat kekal. 

Jika dakwat dicalit selepas mengundi, jika ada pengundi yang telah mengundi tetapi enggan membenarkan jarinya dicalit sudah pasti kekecohan akan berlaku di tempat mengundi berkenaan.


Tanda dakwat di jari akan kekal di kulit dan kuku pengundi selama beberapa hari. Dengan tanda dakwat kekal  di jari, pengundi yang telah mengundi tidak akan dapat menipu atau menyamar untuk cuba mengundi di tempat lain (seandainya ada rekod  pendaftaran berganda  dalam daftar pemilih yang belum sempat dikesan untuk dikeluarkan).

Walaupun SPR bersetuju menggunakan dakwat kekal, ini tidak bermakna sistem pendaftaran yang diguna pakai sekarang boleh mengizinkan seseorang  individu itu dapat  mendaftar dua kali.


Ini adalah kerana sistem pendaftaran pemilih yang dijalankan oleh SPR menggunakan ‘identifier’ 12- angka No. Kad Pengenalan yang unik maka adalah  mustahil No. 12 angka No. Kad Pengenalan itu dikeluarkan kepada dua Kad Pengenalan yang berlainan atau kepada dua Warganegara yang berlainan.
Dakwat kekal yang digunakan ini bertujuan semata-mata untuk menghalang penipuan untuk mengundi lebih dari sekali.
 



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat