Breaking News

Friday, October 19, 2012

Sofiya si gadis besi


Sofyia si gadis besi
Besi khemah yang siap dikimpal Sofyia.
Sofyia si gadis besi
Sofyia

KANGAR - Walaupun ramai yang menganggap pekerjaan sebagai juru kimpalan ini tidak sesuai dengan wanita namun, ia tidak pernah mematahkan semangat gadis berdarah kacukan ini melakukan pekerjaan yang biasanya dimonopoli golongan Adam. 

Malah, perwatakannya yang ayu menyebabkan umum tidak menyangka bahawa dia merupakan seorang juru kimpal yang berkebolehan walaupun di usia muda. Kegigihan Sofyia Lim Sabtu, 22, dalam mengejar cita-cita dan impiannya juga sewajar menjadi contoh kepada golongan remaja.

Menurutnya, bagi merealisasikan impiannya itu dia tidak kisah apa tanggapan orang ramai, malah menganggap kritikan itu sebagai pendorong dan semangat untuk dia terus berjaya dan menjadi contoh kepada gadis lain.

“Tidak ramai golongan wanita yang menceburi bidang ini kerana ia memerlukan seseorang yang lasak, namun, disebabkan minat yang mendalam membuatkan saya tekad menceburi bidang ini sekali gus menolak tanggapan orang ramai bahawa wanita takut untuk menceburi bidang ini,” katanya.

Kumpul modal buka bengkel

Sofyia berkata, bagi memastikan impiannya tercapai dia sanggup menghabiskan masa remaja dengan melakukan pelbagai kerja sambilan bagi mengumpulkan modal membuka perniagaannya dalam bidang kimpalan. Menurutnya, dia kini mampu menarik nafas lega kerana hasil usaha dan minatnya yang mendalam dalam bidang kimpalan dia berjaya membuka sebuah bengkel tanpa bergantung kepada orang lain.

Baginya dia tidak pernah takut berhadapan dengan percikan api kerana setiap percikan api merupakan sumber rezeki untuknya dan pembakar semangatnya dalam mengetengahkan bidang itu. “Apa yang mengecewakan saya terdapat sesetengah masyarakat tidak yakin dengan kebolehan  saya dalam bidang kimpalan, namun disebabkan minat saya akan berusaha melakukan kerja yang diamanahkan kepada saya sebaik mungkin.

“Bukan mudah untuk kita mencapai sesuatu, tetapi untuk menjadikan sesuatu yang diingini berjaya kita harus menempuh pelbagai cabaran dan akhirnya kita boleh tersenyum dengan melihat sendiri kejayaan yang kita peroleh pada masa depan,” katanya.

4 comments:


  1. شركة نقل عفش بالرياض وجدة والدمام والخبر والجبيل اولقطيف والاحساء والرياض وجدة ومكة المدينة المنورة والخرج والطائف وخميس مشيط وبجدة افضل شركة نقل عفش بجدة نعرضها مجموعة الفا لنقل العفش بمكة والخرج والقصيم والطائف وتبوك وخميس مشيط ونجران وجيزان وبريدة والمدينة المنورة وينبع افضل شركات نقل الاثاث بالجبيل والطائف وخميس مشيط وبريدة وعنيزو وابها ونجران المدينة وينبع تبوك والقصيم الخرج حفر الباطن والظهران
    شركة نقل عفش بجدة
    شركة نقل عفش بالمدينة المنورة
    شركة نقل اثاث بالرياض
    شركة نقل عفش بالدمام
    شركة نقل عفش بالطائف
    شركة نقل عفش بمكة
    شركة نقل عفش بينبع

    ReplyDelete

Designed By