Kasih & Pengorbanan Seorang Ibu


Seorang ibu mungkin lemah 
  Seorang ibu mungkin lemah


SOALAN:
 
Kebanyakan anak hari ini berani mengetepikan ibu bapa yang banyak berkorban untuk mereka. Hakikatnya, ibu bapa tidak pula mengharapkan sekelumit kejayaan sebagai balasan. Sebaliknya, cukup kasih sayang berpanjangan daripada anak-anak selagi hayat masih ada. Justeru, apakah motivasi agar setiap anak sentiasa mencintai ibu bapa tanpa batasan?

 
JAWAPAN:
 
Kedudukan ibu bapa sangat tinggi dan mulia. Mereka mempunyai hak ke atas anak untuk berlaku baik, taat dan menghormati mereka. Selain itu, semua agama memerintahkan setiap anak agar berbakti kepada kedua orang tua, lebih-lebih agama Islam.


ALLAH SWT berfirman yang bermaksud: "Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya. Ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada Ku dan kepada kedua ibu bapa mu dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)." (Surah Luqman : 14)


Al-Quran menempatkan kewajipan berbuat baik kepada orang tua pada urutan kedua setelah kewajipan taat kepada ALLAH. Dalam kitab berjudul ‘Dosa-Dosa Besar’ (Al-Kabaa’ir) tulisan Imam Muhammad bin Ahmad bin Usman Adz-Dzahaby, dosa menderhakai ibu bapa adalah jajaran dosa utama daripada 70 dosa besar.



Pengorbanan ibu, ayah

Biar dikatakan wanita itu golongan yang lemah, namun dari rahim merekalah lahirnya insan hebat di muka bumi ini termasuk golongan nabi ataupun segagah-gagah panglima perang di medan perang, penakluk atau ulama terbilang sekalipun.


Di sebalik kecerdasan dan kemasyhuran Imam Syafie ialah peranan yang dimainkan oleh ibunya. Imam Syafie menjadi anak yatim sejak kecil. Kehidupan ekonominya sangat susah tetapi itu tidak membuatkan ibunya menyerah untuk memelihara dan mendidiknya meskipun suaminya telah pergi lebih dahulu.


Ibunya menyusun rencana besar iaitu memutuskan Syafie harus dibawa ke Makkah, seterusnya berguru dengan golongan ulama di Masjidil Haram dan Madinah. Dari sanalah tahap demi tahap perjalanan hidup Imam Syafie menjadi luar biasa.


Apa pula peranan seorang ayah? Tugasnya ialah melindungi, mendidik dan mencukupkan keperluan ekonomi keluarga sehingga kehidupan menjadi lancar. Seorang ayah akan menyekolahkan si anak, menghantar mereka ke kelas tuisyen, menyediakan buku dan menyediakan belanja harian. Ada kalanya tanpa rehat yang mencukupi lebih-lebih lagi pada zaman sekarang.


Jaga nama baik

Ibu bapa sangat mengharapkan agar anak memelihara maruah serta nama baik keluarga. Betapa bangganya jika anak benar-benar ‘menjadi orang.’ Mempunyai anak yang taat beragama, berwibawa, pandai membawa diri, pandai bergaul, pandai mengambil hati orang tua, baik akhlak dan terkenal budi bahasa.


Sebagai tanda cinta dan kasih kepada insan yang bergelar ibu dan ayah, marilah sama-sama berbakti kepada keduanya, mengasihi mereka dan mentaati selagi tidak membawa kepada unsur-unsur maksiat. Seandainya mereka telah meninggal dunia marilah kita angkat darjat keduanya dengan memperbanyak sedekah Al-Fatihah, doa dan amal soleh.


Marilah bermohon, “Ya Tuhan ku kasihanilah kedua orang tua ku sebagaimana mereka mengasihi ku sewaktu aku masih kecil." (Rabbirhamhuma kama rabbayanishaghira).”

Comments

  1. Teringat ibu di kampung. Esok balik kampung melepas rindu...

    ReplyDelete
  2. pengorbanan ibubapa amat besar ertinya..
    mereka sememangnya tidak akan mengharapkan balasan

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat