Rakyat Malaysia Paling Percaya Maklumat Online
Masyarakat awam di Malaysia paling percayakan maklumat yang diperoleh daripada enjin carian dalam talian, diikuti oleh media tradisional dan sosial, demikian menurut hasil 'Tinjauan Pengukur Kepercayaan 2013' Edelman Malaysia.
"Apa yang ternyata di sini ialah ruang dalam talian yang merangkumi
media digital dan sosial, tidak boleh dipandang remeh sebagai sumber
maklumat yang dipercayai.
"Skor kepercayaan yang tinggi terhadap "media dimiliki" ini
menunjukkan keperluan mendesak bagi semua pertubuhan mengemas kini dan
menggunakan sepenuhnya aset korporat mereka seperti portal sesawang,
surat berita, YouTube, malah juga Twitter untuk menyebarkan maklumat,"
kata Pengarah Urusan Edelman Asia Tenggara, Bob Grove.
Walaupun skor kepercayaan pada umumnya lebih tinggi dalam kaji
selidik ini, namun perlu dimaklumi bahawa jurang kepercayaan antara
institusi penting dan pucuk pimpinan, yang membayangkan krisis yang
mungkin berlaku dalam kepimpinan.
Hasil kaji selidik ini juga menunjukkan bahawa meskipun responden
umum mempercayai perniagaan, hanya 26 peratus mempercayai pemimpin
perniagaan bercakap benar, dan hanya 21 peratus mempercayai pemimpin
kerajaan bercakap benar.
Sektor yang paling kurang dipercayai ialah arak dan spirit (56
peratus) dan media (66 peratus), meskipun kedua-duanya menyaksikan
peningkatan dua angka.
Di peringkat global, tinjauan itu mendapati bahawa rasuah dan
insentif salah yang memacu perniagaan serta keputusan dasar disebut
sebagai sebab-sebab utama bagi rasa tidak percaya terhadap perniagaan
dan kerajaan.
Katanya prestasi lemah dan ketidakcekapan juga merupakan faktor utama bagi kurangnya kepercayaan terhadap kerajaan.
Dari segi syarikat multinasional, warga Malaysia meletakkan
kepercayaan yang lebih tinggi terhadap syarikat-syarikat yang beribu
pejabat di Jerman, Kanada dan Sweden berbanding syarikat yang
berpangkalan di Brazil, China dan India.
Sama seperti trend di seluruh Asia Pasifik, warga Malaysia juga lebih mempercayai perniagaan besar berbanding perniagaan kecil.
Pengukur Kepercayaan Edelman 2013 di Malaysia dihasilkan oleh firma
penyelidikan Edelman Berland dan melibatkan temu bual dalam talian
selama 20 minit yang dikendalikan dari 16 Okt hingga 29 Nov, 2012. BERNAMA
Comments
Post a Comment