Penyakit Pelik: Sembilu air bisa

NOOR Halimaton meriba Muhammad Hazreel bersama dua anaknya yang lain.


Johor Bahru: “Setiap kali saya pecahkan gelembung air pada badannya, saya bagaikan dicucuk sembilu melihatnya menangis kesakitan selain darah mengalir dari gelembung itu.

“Malangnya, saya tiada pilihan lain kerana sekiranya tidak memecahkan gelembung berkenaan, ia akan membesar hingga 20 sentimeter,” kata Noor Halimaton Hashim, 32, ibu kepada Muhammad Hazreel Mikhail Hizar, berusia dua tahun yang menghidap Epidermolysis Bullosa (EB) atau masalah kulit gelembung air dan mudah melecur.

Noor Halimaton berkata, hingga kini EB hanya dihidapi seorang penduduk di negara ini dalam tempoh 30 tahun dan anaknya adalah pesakit pertama EB di Malaysia sejak dilahirkan.

Katanya, dia dan suaminya terpaksa membataskan sentuhan pada tubuh Muhammad Hazreel Mikhail kerana setiap sentuhan akan mengakibatkan gelembung pada tubuhnya mengeluarkan bendalir.

“Lebih malang, ia akan meninggalkan kesan melecur dan berdarah. Setiap pagi, saya akan memecahkan tiga atau empat gelembung bersaiz kira-kita 10 sentimeter menggunakan gunting kecil

Comments

  1. x pernah dengar penyakit ni, moga tuannya bersabar.. btw,nice theme akak blog santai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Belogisam..lama tak dtg melawat blog ni kan...anyway..memang penyakit ni tak pernah denagr pun..almaklum, seorang dalam masa 30 tahun...hmmm...anyway thanks for the comment on my new blog's image..tapi kena tukar coz reply button tak works well..susah nak reply you all punya comment..

      Delete
  2. Siannya budak tu..macam mcm penyakit sekarangkan Raudzah.


    ReplyDelete
  3. ingatkan slah masuk tadi RZ..wajah baru blog ni..lebih cantik dan kemas..

    kesian budak tu kan RZ..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat