Kenapa Rezeki Ditolak

Ayat Pembuka Rezeki
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiw2cYg2NOfU56OULvP-_dNSqBgQIX1vx_giGRoWmvYbhYIBJc7MogDgxdu9-asU7NW11u74xKk7TZWWg_sKgtvK_u0kBpIoMX1xrGLUt-fQHDJFOwbpln7LIkiGyrffblM3QqwqJ-v8Jy6/s1600/1000dinar.jpg
 Di Baca 7 Kali Selepas Solat

Saya nak minta pendapat dan nasihat Dr. Saya sering perasan ada rezeki hendak masuk, tetapi saat-saat akhir tak menjadi. 

Sebagai contoh, saya menjual barang dan ada yang berminat untuk membeli barang berkenaan. Namun, pada saat akhir pelanggan berubah fikiran. Contoh lain, saya ada terima panggilan untuk temu duga kerja, tapi kemudian ia dibatalkan.

Perkara ini kerap juga berlaku seperti ada yang menghalang rezeki masuk. Jadi, saya hendak minta nasihat daripada Dr dan panduan yang boleh saya amalkan untuk buka pintu dan dimurahkan rezeki.

Izara
Batu Pahat

Antara perkara yang menyebabkan rezeki ditolak atau rezeki yang sempit ialah akibat melakukan dosa besar atau berterusan melakukan dosa kecil. Perkara ini boleh menyebabkan rezeki seseorang sempit atau disusahkan. 

Firman Allah: “Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka barakah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatan mereka sendiri.” (Al-A’raf: 96)

Ayat ini menerangkan kepada kita bahawa Allah pasti akan melimpahkan barakah dari langit dan bumi kepada orang yang beiman dan bertakwa. Ini termasuk rezeki yang melimpah ruah dan kehidupan yang baik.

Antara perkara-perkara yang termasuk dosa besar ialah meninggalkan solat. Solat adalah tiang agama, maka sekiranya solat tidak dilakukan bermakna runtuhlah tiang agama tersebut. Jadi, orang yang meninggalkan solat tidak akan dikira amalan kebaikannya kerana perkara utama yang akan dihitung di akhirat nanti ialah adakah sempurna solat seseorang. Jika sekiranya solat tidak didirikan atau tidak dilaksanakan dengan sempurna maka amalan seseorang akan tergantung dan beliau akan ditimpa kesusahan sama ada secara lahiriah atau batiniah yang tidak dapat kita lihat.

Walaupun begitu kita juga dituntut untuk terus berusaha menambah ibadat sunat seperti melaksanakan solat Duha, memperbanyakkan membaca al-Quran terutama surah al-Waqiah dan ayat tertentu seperti ayat 'seribu dinar' (ayat 2 dan 3 daripada surah at-Talaq) sebagai sebahagian daripada usaha untuk mengimbangi kekurangan yang ada.

1. "Rahsia" KLIA
2. "Peluang" Hanya Sekali
3. "Rahsia" Untuk Wanita
4. "Rahsia" Buat RM2 Setiap Saat
5. Rahsia "Sempoi" Tapi Bernilai    

6. Satu Minit Yang Sangat Berharga      
7. Rahsia Untuk Kulit Cantik Menawan    
 
Extract From: Utusan Online

Comments

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat