Betul Ke Orang Melayu Ramai Buta?

http://kosmo.com.my/kosmo/pix/2009/0910/Kosmo/Urban/ur_01.1.jpg 
Bakat Terpendam

Betul Ke Orang Melayu Ramai Buta?

Yesterday I went to one of the Shopping Complexes. And kita notice ada sorang pakcik buta kat situ. Dah lama kita tak nampak dia. Selalunya dia datang bersama isterinya. Kedua-duanya buta. Then secara kebetulan kita stay agak lama kat situ. So sempatlah kita tengok reaksi orang yang lalu lalang kat situ. Mungkin yesterday bukan rezeki dia kot coz kita perasan tak ada sorang pun yang menghulurkan sedikit sumbangan buat dia. Bukan senang nak cari rezekikan..

Then bila kita fikir balik one thing kita perasan. Semua orang buta yang pernah kita jumpa berbangsa Melayu. You all perasan tak? Kalau yang selalu jalan-jalan kat sekitar Medan Tunku dan Jalan Tuanku Abdul Rahman mesti notice this one kan. Dan so far memang kita tak pernah jumpa bangsa lain yang buta kecuali Steve Wonder. So becoz of this rare situation kat Malaysia ni my conclusion is memang ramai orang melayu yang buta di Malaysia. Tapi mengapa ya? Adakah ini berkaitan dengan factor genetik atau bangsa lain ramai juga yang buta tapi dia orang tak expose macam orang melayu. Hmmm...

p/s: Bersyukur kita dikurniakan anggota tubuh yang sempurna...

Comments

  1. betul tu raudzah...selalu gak perasan..tapi kesian tengok diorang tu

    ReplyDelete
  2. saya rasa bangsa lain ada ja yang buta. Cuma depa tak exposa mcm kita . Selalu orang melayu kita yg buta mesti akan menjadi penyanyi jalanan, ada yang buat bakul raga tu. Maybe faktor family jugak. Family tak pedulikan mereka ni so mereka pon mencari rezeki dgn cara tu. andaian ja ni. hehehhe

    ReplyDelete
  3. Buta juga satu anugerah Ilahi, ..bila dah hilang upaya maka kebanyakan orang jadi hilang punca..terutamanya punca mata pencarian...suasah nak berdikari, jadilah pengemis meminta simpati.., Orang kita ..dah terbiasa , mungkin juga keluarga tak berapa nak peduli...bukan salah mereka yg buta dan bukan juga mereka pinta takdir sebegitu.
    #yang nampak hanya orang kita
    #yang buruk2 hanya orang kita
    #yang nak bantu pun orang kita jugak.

    ReplyDelete
  4. rasanya semua bangsa pun mesti ada yang buta, persoalan tu...ihiks...orang melayu ramai buta statistik tak dapat dipastikan...sebab kita selalu nampak kat mana2 kan...cumanya yang buta hati mungkin banyak kot?

    ReplyDelete
  5. kecian... fae x pernah tgk org buta mengemis here in brunei.

    ReplyDelete
  6. Betul spt apa yg dilihat tu, mungkin soal genetik bangsa melayu kita ni?... tp sy rasa kan mungkin sbb persatuan org2 buta utk bangsa lain ni lebih aktif, so x ramai lah yg bergantung harap pada org ramai mcm yg kita lihat di luat tu.
    Sepekara lagi mungkin juga ramai org2 buta kita yg x mahu bergantung harap pd mana2 badan kebajikan kot spt yg bangsa lain perolehi. Mungkin juga x tahu cara utk mendapatkan naungan spt itu.. mmm wallahualam.
    Tp mmg betul juga spt apa yg dikata, mmbuatkan sy juga terfikir kenapa...

    ReplyDelete
  7. Kalau kat sarawak cik akak jarang jumpa lah dik..

    ReplyDelete
  8. bangsa lain pun ada buta juga . cuma mereka tak cari rezeki di tepi jln ...

    ReplyDelete
  9. ntahlah tntg ni payah nak komen

    ReplyDelete
  10. done clik2 nuffng yer

    ReplyDelete
  11. bangsa lain pun ramai yang buta.. mungkin orang melayu majoriti kot..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat