Malaysia Negara Ke Enam Di Dunia Sasaran Penjenayah Siber

http://www.v3.co.uk/IMG/213/143213/cyber-criminal-hacker.jpg
Penjenayah Siber

Malaysia Negara Ke Enam Di Dunia Sasaran Jenayah Siber

Wah nampaknya No enam cukup synonym dengan Malaysia. Kalau you all masih ingat, kita pernah share this entry, Kuala Lumpur, Bandar Ke Enam Bahaya Di Dunia a few months back. Dan kini nampak gayanya Malaysia ni bukan hanya bahaya di dunia realiti, tapi di Alam Cyber pun kritikal. 

Menurut Sophos Security Threat Report 2013, Malaysia adalah negara yang keenam paling terdedah kepada jenayah siber. Dan ini adalah lebih teruk daripada Mexico. Disenaraikan di kalangan 10 negara berisiko, Malaysia juga dilaporkan sangat terdedah kepada Android PC dan serangan malware peranti.  

Dalam jangkamasa enam bulan this year, penjenayah siber telah meragut hampir RM1 Bilion daripada mereka-mereka yang menjadi mangsa. Dan kebanyakan jenayah siber yang dilakukan di negara ini adalah melibatkan jualan barangan melalui Internet dan juga peyamaran. Antara sebab utama kejadian adalah kerana sifat rakyat Malaysia yang pemurah dan ingin cepat kaya. Terlalu percaya dengan strangers yang akhirnya memakan diri sendiri. Ada juga yang terpedaya dengan promosi iklan di internet tanpa melakukan background checking on the website owner. 

 http://onlineinvestigations.com.au/wp-content/uploads/2012/08/email-scam.jpg
Email Scam

Another thing, memandangkan kita heavily involved dengan online transactions, we have to be very careful when it comes to our personal & financial data. Make sure the services are fully secured. And don't simply click email-email yang dihantar ke our address yang request kita to update our personal data online. Confirm itu memang Scam.

Comments

  1. Fuhhh...mmg la org malaysia ni cepat sgt percaya kt org...kenal di alam maya...dah leh kasi pinjam duit...itu salah satu la...mmm...senang sgt la kena tipu..

    ReplyDelete
  2. Maklumlah negara kita antara negara paling celik IT tapi paling senang kena tipu, huhu

    ReplyDelete
  3. jaga jaga ada yang merati.... hahaha...

    ReplyDelete
  4. Mmg kene berjaga2 lah hal2 yg berkaitan personal data lps ni.. especially yg berkaitan dgn kewangan & peribadi. Org kita ni bukan apa.. budaya kita buat kita mudah baik dgn org.. cuma kadang2 ada yg terlalu mudah sgt nk percaya org yg baru kenal & tawaran2 yg menarik hati.. itu yg slalu jd masalah.. wallahualam.

    ReplyDelete
  5. Emm...wanted jugak Malaysia ni hehe...
    Harap2 janganlah terkena!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat